Ultieme struisvogelpolitiek: Taboe-woord bestaat voortaan niet langer

Wed Mar 28 09:07:36 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>'Allochtoon' is een kunstwoord, 'immigrant'  internationaal onomstreden
>jargon.

 De kunst is om net zo lang nieuwe struisvogelsynoniemen te verzinnen en
 ze vervolgens met veel 'discriminatie'-bombarie weer af te schaffen
 totdat men politiek met pensioen gaat zonder het 'I'-woord ooit in de
 mond te hebben genomen.

 Alle struisvogelsynoniemen voortaan door 'immigrant' te vervangen, zou
 een ongekende politieke bom zijn die zich laat vergelijken met het
 uitbreken van een derde wereldoorlog of een pandemie a la Spaanse griep.
 In dat geval kunnen de eufemisten niet langer voor het immigratieprobleem
 wegduiken en vallen met hun gestamel door de mand. Alleen daarom al moet
 de burger het 'I'-woord zoveel mogelijk uitspreken. Opdat het niet uit
 het woordenboek geschrapt wordt.

 Het grappigste vind ik dat woord 'migrant'. Dan slikt de eufemist de
 eerste lettergreep zowaar in, wendt liever een spraakgebrek of een hard-
 nekkige strottenhoofd-blessure voor dan het volledige woord te hoeven
 uitspreken. Het woord 'emigrant' lukt weer feilloos, het woord 'remigrant'
 geeft opnieuw hardnekkige slikproblemen. Eindelijk begrijp ik het woord
 'parle'-ment.

 Het wachten is op een logopedist met politieke ambities.