Democratisch forum

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Mar 25 13:29:17 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

John Wijsmuller schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  De indruk die ik krijg uit de conceptnotitie Klaar voor de klim is
>  dat het bestuur genoeg heeft van onze democratische wortels en de
>  leden meer op afstand wil zetten.

Er is weinig constructiefs dat wijst op een politiek gericht op een
echt participerende burger.

 > Door een goede presentatie en regie
>  moet D66 alsnog in rustiger vaarwater worden gebracht. Kennelijk
>  heeft het bestuur geen duidelijk gezamenlijk standpunt over waar het
>  inhoudelijk met D66 naar toe moet.

Die uiteindelijke richting zal een ondersteuning moeten zijn voor de
participerende burger. Er mag wel weer eens wat meer democratie (voor
het volk/de burger) komen in dit land, om  maar ´ns een oneliner te
gebruiken

>  Vanouds is D66 de meest progressieve partij van Nederland en volgens
>  mij moet dat in deze extreme tijden meer nadrukkelijk worden
>  uitgedragen.

Was, denk ik. D66 heeft nog weinig over van wat de burger aanpspreekt

 > Iets minder redelijk, maar wel zeer deskundig. De vlucht
>  naar de extremen komt voort uit angst.

Dat is maar de vraag, John. Je kunt evenzeer verdedigen dat het
zoeken is naar ruimte de elders (kennelijk) ontbreekt.

>  Wij moeten een vluchthaven
>  zijn voor mensen die hun verstand willen blijven gebruiken.

Da´s  me iets te gemakkelijk. Ik zoek juist meer ruimte voor
die participerende burger, en een partij die dat ook (mede-)ondersteunt.
Maar dan wel voluit, niet dat halfslachtige.

>  Vooral de kroonjuwelen moeten worden omgesmolten en wij moeten met
>  een geheel nieuwe set op de markt komen.

Wat mij betreft is dat nog steeds de bestuurlijke vernieuwing, de
participerende burger, (ver)nieuw(d)e verhoudingen media en onze
democratie,
andere (ondersteunende) politieke partij met karakter
Volksvertegenwoordiger,
 ipv meestjokvolk achter een politiek leider, duidelijker  inbedding in
de verschillende
niveau´s (wijk/dorp, lokaal, regionaal/provinciaal, landelijk/rijks,
europees).
Meer gebruikmakend van ICT en met vooral andere verhoudingen; de democratie
zelve weer meer centraal.

Henk Elegeert