Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sun Mar 18 16:06:31 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein, als Bonaire net als Urk gemeente wordt, heeft elke Nederlander
daar toegang tot alle grondrechten en gelijke behandeling voor alle
wetten. Hoe wil je de Nederlanders op Bonaire gelijke rechten onthouden?
Hoe ontneem je hen dat grondwettelijke recht? Verbiedt je ze ook in
andere gemeenten te trouwen? Of moeten alle gemeenten gelijke rechten
gaan onthouden aan toevallige inwoners van Urk en Bonaire? Houdt dat
juridisch stand? Lijkt me niet. Nogmaals, het huwelijk is niet lokaal!
Geldt nationaal. Je mag ook met inwoners van andere gemeenten trouwen!
Hoe regel je dat een gemeente Nederlandse huwelijken niet hoeft te
erkennen als ze wettelijk zijn, maar een minister afspreekt met de
huidige potentaten op Bonaire dat onze wetten straks niet meer in heel
Nederland gelden, grondwettelik bestaat die bevoegdhied niet, als het
parlement door wetgeving Nederlanders gaat uitsluiten van gelijkheid
voor de wet op grond van woonplaats grijpt het Europees Hof ingetwijfeld
in.

Fritz van Rikxoort