Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Sun Mar 18 11:31:04 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-mrt-2007, at 10:40, Hein van Meeteren wrote:

> Tja, dat heet de continuiteit der beschaving.

Hoe ver gaat dat terug? En in welke mate?
Moeten de huidige Nederlanders de Angelsaksen en Juten compenseren
voor het feit dat onze voorouders hun voorouders ooit van het vaste
land van Europa hebben verjaagd?

> Waarom zou een regering, een overheid, de schuld op zich nemen van
> een uitglijer uit het verleden?

Dat was dus de vraag.

> Waarom worden de DES-moeders gecompenseerd?

Is dat honderden jaren geleden gebeurd dan?

> Waarom krijgen Joden vijftig jaar na dato vergoeding voor geroofde
> goederen?

Is dat honderden jaren geleden gebeurd dan?

> Waarom neemt Nederland schuldenlasten over van voormalige kolonieën?

Omdat we nog steeds met die voormalige koloniën te maken hebben, al
is het alleen maar omdat we samen het Koninkrijk der Nederlanden
vormen met een gezamenlijk 'Statuut voor het Koninkrijk der
Nederlanden'.

> Omdat je soms als staat, als overheid, als gemeenschap de
> verantwoordelijkheid neemt voor iets uit het verleden.

De voorbeelden die je geeft kunnen deze stellign nauwelijks schragen
en maken ook niet duidelijk waarom wij ons nu nog verantwoordelijk
zouden moeten voelen voor iets dat honderden jaren geleden is gebeurd.

En wat die 'continuiteit der beschaving' betreft; wat doe je er dan
eigenlijk zelf aan, behalve je met behulp van in West-Afrika
bijeengeroofde vliegtuigbenzine naar Brazilië te laten vervoeren om
je daar te vergapen aan de nazaten van door Portugezen uit Afrika
gehaalde slaven?

> Aanvankelijk werden de stammen tegen elkaar uitgespeeld en kochten
> de slavenhandelaars de krijgsgevangenen van de stamhoofden op. Dat
> heeft even geduurd, maar het werkte niet goed genoeg. Toen begonnen
> de rooftochten bij de stammen n de burt van de kust. Gewoon
> zwartjes vangen in grote netten, aan boord stouwen en afvoeren voor
> de handel.

Wat is de bron van deze onzin? Je dikke duim?
De slaven werden aangeleverd op Fort Elmina, na in het binennland te
zijn geroofd door hun eigen mede-Afrikanen.
Dat is een feit dat twee groepen mensen slecht uitkomt: de
aktivistische Surinamers, en de Nederlandse weg-met-onzers.

> Heb ik reeds uitgelegd: we plukken dagelijks de vruchten van "onze"
> eerdere rooftochten.

Nauwelijks.
De activiteiten van de WIC en de VOC zijn nooit erg winstgevend
geweest omdat er een omvangrijke militaire structuur voor in stand
moest worden gehouden.
Het geld werd destijds voornamelijk verdiend met de 'moedernegotie',
dat was de Oostzeehandel.
Dat Nederland thans welvarend is heeft veel meer met het aardgas te
maken.

> De welvaart van Nederland is voor een groot deel gegrond op
> slavenhandel, koloniale uitbuiting en winstlandbouw in Oost en
> West. De geschiedenis van de ABN/AMRO spreekt boekdelen.

De ABN/AMRO is een voortzetting van de Nederlandsche Handel-
Maatschappij die in 1824 is opgericht.
Deze heeft zich helemaal niet met slavenhandel beziggehouden, en de
winst kwam voornamelijk uit de opiumhandel.
(Suriname bijvoorbeeld Hein, is nooit winstgevend geweest; wel voor
individuen, maar over het geheel genomen moest er juist geld bij -
wist je dat?)

> Dat kunt u niet voor ze bepalen.

De levensomstandigheden in Suriname zijn beter dan die in Ghana.

> Ik ken heel wat afstammelingen van de slaven (Suriname) en zoveel
> beter zijn ze niet af.

Kun je eigenlijk bewijzen dat je 'heel wat' (tien? twintig?
tweehonderd? tweeduizend? afstammelingen van *de* slaven kent in
Suriname?
Hoe vaak ben je in Suriname geweest en wie heb je toen gesproken?

> Misschien een paar hier in  Nedeland, maar de voormalige
> slavenfamilies in Suriname, of de Antillen, zijn er niet veel beter
> aan toe dan degenen die altijd vrij zijn geweest.

Niet veel beter, dat wil dan toch zeggen 'beter', niet waar?

> Want daar gaat het om: vrijheid.

En in Suriname is men niet vrij? En op de Antillen is men niet vrij?

> Slavendom wordt generatie na generatie meegesleept, als erfelijke
> belasting of zoiets.

Wie zegt dat?

Suriname is hier overigens een heel ongelukkig voorbeeld.
Vrijwel iedereen daar stamt er zowel van slaven als van slavenhouders
af.
Wist jij bijvoorbeeld Hein dat ook vrije zwarten in Suriname - ze
waren echt niet allemaal slaaf - op hun beurt zelf ook slaven hielden?

> Matig uw taal, vlerk.

Omdat een moreel defecte clown tegen mij blaft nu mijn eenvoudige
voorbeeld zijn goedkope morele verontwaardiging niet uitkomt?

> Uw tandats feliciteer vana deze plek van hate met zijn nieuwe geluk

*Haar* nieuwe geluk, bedoel je.

> Ooit wel een een tandarts in Ghana gesproken?

Nee.

> Nee, u weet goed dat ik het niet heb over voormalige kolonialen,
> die er ongwtijfeld ook rondlopen.

Het is een enorme smeltkroes, daar gaat het om.
Slavenhouders en slaven, en kolonialen en arme blanken - het waren
echt niet allemaal grootgrondbezitters; we hebben bijvoorbeeld ook
arme Groningse boertjes naar Suriname gestuurd - diverse
indianenstammen die oorlog tegen elkaar voerden; alles doorelkaar.

Je weet dus domweg niet waar je het over hebt. Zoals gewoonlijk.

> En ook niet over de nieuwe Hollandse villabezitters aan de kusten
> van de eilanden. Ik heb het over de bevolking die daar door de
> kolonialen is neergeplant,

Door de kolonialen?

> en over de resten van oer-bewners, veelal uigeroeid, voornamelijk
> door Europeanen.

Nee, nu blijkt weer dat je de geschiedenis bijzonder slecht kent.

De oorspronkelijke bewoners (Arowakken) zijn vrijwel uitgeroeid door
een andere indianenstam (Cariben).
De indianen die de Europeanen er aantroffen waren niet de eerste
bewoners.
En zeker niet de oer-bewoners, Hein 'ik leuter er maar op los' van
Meeteren.

> Het bis een feit dat geburikt wordt om een pijnlijke waarheid te
> verhullen.

Het is simpelweg een feit  dat jou erg slecht uitkomt.

> Dat noem ik revisie.

Ik denk dat 'revisie' voor jouw wartaal nog veel te veel eer is.

> Matig uw taal, vlerk.

Ach hou zelf eens je vervelende muil, alcoholistische corpsbal.

> Matig uw taal,

Geef het goeie voorbeeld schijnheilig Heintje.

> vlerk. Wees blij dat ik nog überhaupt op uw vlekerige uitwerpseen
> inga.

Dat is toch ook alleen maar omdat je dankzij je chronische
minderwaardigheidscomplex verslaafd bent aan de gedachte dat je alles
beter weet?

> Nee.

Ja.

> Maar je moet enige fantasie hebben om dat voor je te zien.

Nou, daaraan ontbreekt het jou toch niet? Jij fantaseert wat af.

> Nedeland is niet z'n geweldig voorbeeld voor de Antillen.

Waarom willen veel van de inwoners dan eigenlijk in Nederland wonen?

> Met ons geweldige bestuursmodel, nclusief homohuwelijk en
> weigerambtenaen, worden ook gewoon burtbewoners doodgeschoten door
> overspannen motoragenten.

Ook in landen waar ze geen homohuwelijk hebben worden mensen door de
politie doodgeschoten.
Het homohuwelijk is bij mijn weten ook niet ingevoerd om te voorkomen
dat mensen door een overspannen agent worden doodgeschoten.

> Laten we eerst onze eigen shit opruimen voordat we alles willen
> exporeten naar voormalige kolonieën.

Als je consequent bent neem jij dus eerst eens de
verantwoordelijkheid voor de geweldige smeerboel die je als
DB.NL-'bestuurder' hebt veroorzaakt, alvorens je anderen de les gaat
lezen.

Erik vdMb