Klaar voor de klim: Het Redelijk Alternatief

Sat Mar 17 15:29:11 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Voordeel van zo'n stuk is dat het de fantasie prikkelt hoe het anders zou
kunnen.

Bijvoorbeeld zo...

Men stelt vast,
 * op welke datum de volgende verkeizingen zijn,
 * dat men de partij voor die datum op orde wil hebben,
 * welke fouten aanleiding gaven voor de electorale vlucht.
Vervolgens,
 * stelt men de koers bij opdat dezelfde fouten niet opnieuw gemaakt
   worden,
 * schrijft dat mooi op opdat de media aandacht aan een wederopgestaan
   D66 spenderen,
 * zoekt nieuwe gezichten die zo'n wederopstanding smoel moeten geven.

Dit lijkt me veel beter dan zo'n 'Klaar voor de klim'. Want 'Klaar voor
de klim' toont alleen maar aan dat men momenteel nergens voor klaar is.
Men gaat gewoon op de oude voet verder zonder dat er iets verandert (ja,
de partij-structuur wordt vertimmerd - maar wat heeft dat voor zin ?)
onder het motto 'we doen precies hetzelfde - dan gebeurt er gegarandeerd
iets anders'.

De fietser op de kaft van 'Klaar voor de klim' gaat eigenlijk *omlaag*.
Dan kan men het plaatje wel net zo ver laten hellen totdat het *lijkt*
alsof de renner *omhoog* gaat, maar wat voor zin heeft dat ?
Omlaag is omhoog, links is rechts, conservatief is progressief, enzovoort
enzovoort.

Volgens mij kan men veel beter zeggen wat er aan de hand is, dan in einde-
loze omkeringen te volharden.

Marc Fluks, Amsterdam