Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Fri Mar 16 22:47:41 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar, Hein,

Betekent e.e.a nou, dat omdat onze natie onderdrukte en uitbuitte, we
dus daarom bijvoorbeeld Bonairianen moeten toestaan als Nederlandse
gemeente homo's te onderdrukken en uit te buiten door hen uit te sluiten
van het huwelijk?

Ik snap het verband nog niet...

Ook is ik de logica, Hein, wat is jouw logica:

Wij waren ondemocratisch jegens mensen buiten onze natie, en
onmenselijk,
en daarom respecteren we democratie op de overzeese eilanden,
maar niet menselijkheid, de andere tegenhanger van onze fouten,
maar juist onmenselijkheid als discriminatie ten behoeve van
buitensluiting en uitbuiting.

Waarom leggen we de eilanden dan wel formele democratie op?

Of vind je dat ook koloniaal? En ben je consequent en vind je dat we de
eilanden ook vrij (hadden) moeten laten geen democratie te zijn?
Laat ze het zelf maar uitvechten zonder onze koloniale inmenging, zoals
met dat huwelijk volgens jou moet? Totdat ze er na eigen burgeroorlogen
en vele doden en andere ellende zoals in onze geschiedenis zelf "onze"
democratie en rechtsgelijkheid bevochten hebben?

En laat je dan de reeds door Nederland verkregen voorkeursposities en
rijkdom van elites er in stand? Of repareer je die zoals je ook onze
burgerrechten er niet wilt laten voortbestaan tot ze die zelf hebben
uitgevochten?

Ik heb geenszins de indruk dat jouw benadering praktisch is, zoals je
zelf vind. Dat die niet principieel is gaf je zelf al toe.

Maar misschien vergis ik me, Hein, en bedoel jij met praktisch gewoon
laat alles daar nu verder maar zoals het nu mede door onze inmenging is,
handen af, laat de slachtoffers het er maar zonder onze principiele en
mijns inziens juist praktische steun en solidariteit zelf uitvechten met
de overgebleven erfopvolgers van onze onderdrukking.

Alleen hoe rijm ik dat dan met je pleidooien dat we een nalatenschap
hebben, schuld, verantwoordelijkheid? Zijn we daar dan vanaf door de
erfopvolgers van onze onderdrukking, de elites en potentaten daar, onze
rol over te laten nenem en de slachtoffers van ons en onze erfopvolgers
aan hun lot over te laten?

Mij lijkt het omgekeerde logischer:
we verzetten ons tegen de elites daar die dat dankzij ons werden,
en beschermen met onze wetten de slachtoffers van onze onderdrukking en
die door de ons opgevolgde elites en potentaten.

Dus hup huwelijk open laten stellen zoals dat wettelijk formeel al open
was, weg met gedrochten als wachtgeld op wachtgeld, afnemen van door
corruptie verkregen eigendommen, en deze en aanvullende middelen
gebruiken om er onze sociale zekerheid in te voeren. Gelukkig betalen
gemeenten zelf 90 % van de bijstand, dus dat komt vanzelf wel goed...

Fritz van Rikxoort