Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Mar 16 10:19:15 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Goedemorgen Fritz,

Laten we helder  zijn waarover we het hebben.  Het homohuwelijk is wat
mij betreft NIET het onderwerp, het is slechts de aanleiding tot het
gesprek. Het gesprek gaat over het wel of niet accepteren van een regel,
of een wet, in een gemeenschap die duidelijk maakt niets te voelen voor
die regel of die wet. De bestuurder zegt: gelijke monikken gelijke
kappen. Principieel is ieder voor de wet gelijk, dus waar die wet ook
geldt, daar zal ieder gelijkelijk door die wet aangesproken dienen te
worden. De realist zegt: mooi en aardig, maar zo werkt het niet in de
praktijk van alledag. In dezen ben ik realst. (Wat betreft de
Irak-oorlog ben ik formalist en princpieel. Daar heb ik redenen voor,
maar dan wordt het off topic.)
Een deel van "de Antillen"  wordt een gemeente van Nederland, heet het.
Ik denk dat dit eerder een metafoor is dan een formele werkelijkheid.
Jazeker, de Nederlandse wetgeving gaat voor een groot deel ook daar
gelden. Tegelijkertijd is er een afspraak uitonderhandeld dat de gehele
wetgeving  stukje bij beetje wordt gehouden tegen het licht van
haalbaarheid ter plekke. Ik hoop dat die afspraak bij jou bekend is. De
Antillen zulen dus altijd de Antillen blijven, waabovenop een Nederlands
juridisch en bestuurlijk laagje wordt geprest.
Er zijn vijf lander op de ganse aardbol die het homohuwelijk hebben
geformaliseerd. In Europa drie: Nederland, Spanje en België . Alle
andere Europese landen kennen geen formeel homohuwelijk. Op de rest van
de wereld, buiten Europa dus, zijn er nog twee landen die het
homouwelijk toestaan. Canada en Zuid Afrika,  de rest kent het niet. De
regeling is dus beperkt, geen wereldwijd verschijnsel, en Nederland
neemt hierin een uitzonderingspositie. Dat is mooi: voorlopers zijn
altijd uitzonderingen.
De vraag die gesteld wordt is dit: mag een voormalig moederland aan een
voormalige kolonie, even los van de wet en regelgeving, een regeling
opdringen die in die voormalige kolonie niet gedragen wordt, sterker
nog, op brede weerstand stuit?
Ja, zeggen de wet -en regelgeving principielen, dat mag niet alleen: dat
móét. Niet sjoemelen met de wet. Nee, zeg ik, minder principieel, wel
realist, wil je iets erdoor krijgen dan moet je draagvlak hebben, anders
heb je straks een formele regeling die aan alle kanten gesaboteerd
wordt. Dan zijn de formalo's en de principielen gelukkig: we hébben het
homohwelijk erdoor gekregen, maar de realiteit leert dan dat er geen
enkel homohuwelijk voltrokken wordt, want niemand sluit hem af. Een
feestje zonder gasten....Dan kan Nederland wel komen met een ingevlogen
ambtenaar, maar die zal merken dat de taxi van de luchthaven naar het
gemeentehuis ineens niet meer rijdt. Of het gemeentehuis moest ineens
worden opgeknapt en is nét die maand gesloten.
Je kan geen regeling opdringen aan een gemeenschap die tegenstribbelt.
Dat is dwang, dat is, sorry, geen rekening houden met de plaatselijke
gevoeligheden. Daar koppel ik de term democratie aan, maar ok, dan noem
ik het anders: het is ongevoelig en bot. En het zal ook niet gebeuren.
Ik denk dat in het onderhandelingsproces het homohuwelijk wordt
uitgeruild tegen andere wet -en regelgeving die daar ook moeilijk valt:
in de sociaal-economsche sfeer.
Ben dus benieuwd hoe dit verder gaat, we'll see, Fritz.