Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu Mar 15 17:26:13 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Kees, met Bonaire et al. is overeengekomen dat part of the deal is: van
alle Nederlandse wetgeving wordt in goede verstandhouding en rekening
houdend met elkaars belangen zorgvuldig afgewogen en uitonderhandeld wat
wèl en wat niet "overgaat" van NL naar dáár. Je kan bijvoorbeeld niet de
regelgeving rond het grote stedenbeleid, of de wetgeving rond
onderwijsvrijheid, of de prostitutiewetgeving, of het Nederlandse Slacht
  en Veehoudersbesluit etc etc  onmiddellijk ongemodereerd overzetten
(typsch Nederlanse context, onzinnig om dat één op één naar Bonaire over
te planten). Deze onderhandelingen zijn gevoelig, maar gaan goed, als ik
de adviseur mag geloven. Dan moet D66 niet, bij monde van Van Der Ham
dwars door alles gaan heentetteren en pleiten voor dwang-overzetting van
wet -en regelgeving. Dat is ongepast, en duidt op gebrek aan kennis van
het onderhandelen en breekbare verhoudingen tussen voormalige overzeese
gebiedsdelen en het moederland.