Plasterk: D66 streeft 'koloniale toestand' op Bonaire na

Bart Meerdink bart.meerdink at GMAIL.COM
Wed Mar 14 11:40:42 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> Kijk dit is wat mij betreft nieuw: de oppositie op Bonaire van Benito
> Dirksz, politiek leider van Partido Pro Desaroyo Boneiru (PRO), eiste
> als eerste het weren van het homohuwelijk. Regeringspartij UPB sloot
> zich daarbij aan gezien het ontslaan van weigerambtenaren op Nederland...
>    http://www.elsevier.nl/nieuws/nederland/artikel/asp/artnr/143027/index.html
>    http://www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artikel/asp/artnr/143321/index.html
>
> Klare taal, lijkt mij.
>
> Inmiddels heeft Plasterk D66 beschuldigd een 'koloniale toestand' na
> [...]

De fictie van een Nederlandse gemeente wreekt zich al meteen. Zijn ze
nou deel van Nederland of niet? Niet dus, dat mag overduidelijk zijn.

Breken met kolonialisme is gewoon erkennen dat er hoogstens sprake kan
zijn van een speciale vriendschappelijke relatie tussen landen, op basis
van geschiedenis en de migratie die heeft plaatsgevonden.

Maar Nederland is een grote zak met geld waar men daar geen afstand wil
doen, that's all.

Okee, zo'n deeltje Nederland aan de andere kant van de wereld heeft ook
wel zijn kleurrijke charme, een historische rariteit uit een wat
incorrect verleden van landjepik. Maar het concept van gemeente in deze
context is echt brute onzin.

Bart