'Homohuwelijk sluiten zou hypocriet zijn'

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat Mar 10 19:13:52 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Fritz van Rikxoort schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Als ik haar zo lees, Henk,
>
>  Iemand die het dienende ambtenaarschap wil misbruiken om buiten
>  democratie en recht om haar wil op te leggen aan de levens van
>  anderen, althans alleen wil meewerken als ambtenaar aan wat ze zelf
>  als juist acht, is m.i. totaal ongeschikt als ambtenaar.
>
>  Wezen van de democratie, net als van recht, is immers dat beambten
>  domocratie en recht uitvoeren ongeacht hun persoonlijke voor- en
>  afkeuren. Het zou me een ouderwetse patriarchale samenleving worden
> [...]

Fritz,

/„Je godsdienst kun je niet afleggen”/
<http://www.reformatorischdagblad.nl/artikel/1294668/%26bdquo%3BJe+godsdienst+kun+je+niet+afleggen%26rdquo%3B.html>

"
Van onze verslaggever
Geplaatst: 9-03-2007 | 23:01

„Je godsdienst kun je niet afleggen”

UTRECHT - De uitspraak in de zaak van de Leeuwardense trouwambtenaar
Nynke Eringa deugt niet. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft
zich op een hellend vlak begeven.

Dat was de teneur van de kritiek die vrijdagmiddag tijdens een symposium
in Utrecht over voorzitter mr. A. G. Castermans van de CGB werd
uitgestort. De commissie zou zich in de juridische nesten hebben
gewerkt. Vooral de uitspraak van de CGB in 2002 dat trouwambtenaar
Eringa ondanks haar gewetensbezwaren tegen het sluiten van
homohuwelijken haar werk moet kunnen blijven doen, bleek velen dwars te
zitten.

De Utrechtse hoogleraar Titia Loenen betoogde in haar lezing, gewijd aan
het gelijkheidsbeginsel, dat er sprake is van een hellend vlak. „Want
wat doet de commissie als zich een islamitische ambtenaar aandient die
weigert het huwelijk tussen een moslim en niet-moslim te sluiten omdat
dat tegen de Koran is?”

Docent rechtsfilosofie dr. T. E. Rosier voorspelde bizarre situaties.
„Volgens een groepering in de VS bevat de Bijbel de geschiedenis van het
blanke ras. Mag een trouwambtenaar die dat ook vindt het sluiten van een
huwelijk tussen twee zwarten weigeren?”

De vraag was of CGB-voorzitter Castermans de critici tegemoet zou komen.
Volgens sommigen had hij een tijdje terug de indruk gewekt dat hij aan
het opschuiven is. Gistermiddag gaf hij in ieder geval aan die
veronderstelling geen voedsel. „Iedereen moet met behoud van de eigen
identiteit kunnen deelnemen aan het arbeidsproces, ook christenen. Je
godsdienst kun je niet afleggen. Dat bepaalt ook je gedrag buiten de
voordeur.”

Tegelijk nam hij afstand van de actie van het COC om een lijst van
gewetensbezwaarde ambtenaren aan te leggen. Hij betitelde zo’n lijst als
„kwetsend.” De aangedragen voorbeelden van moslims en zwarten vond hij
„geen reële cases.”

Dat vond ook dr. mr. M. de Blois, plaatsvervangend commissielid van de
CGB. „De opvattingen van gewetensbezwaarde trouwambtenaren staan in een
lange traditie. Op het huwelijk is een andere visie gekomen. Is het dan
zo veel gevraagd om die ambtenaren te ontzien?”

© Reformatorisch Dagblad

"

Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat dat ´gewetensbezwaar´ inhoud.
Waaruit blijkt dat er met recht aanspraak op wordt gemaakt?

Henk Elegeert