Gaan we voor een Erik-loze D66-lijst ?

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 10 11:46:45 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

w.t. jouwstra schreef:
> Hein,
>
> Die angst van jou, dat een beschuldiging jegens jou op deze lijst
> gearchiveerd wordt en dat je dan als je dreigt tot lector Mediation te
> worden benoemd, dat toch niet wordt omdat Erik hier iets heeft gesteld
> (moreel defecte clown?), daar zou ik afstand van nemen.
Het is geen angst, Tjerk. Zoals je misschien gemerkt hebt is angst in
deze situatie niet relevant. Het gaat veeleer om een diepgeworteld
gevoel voor balans, voor audi et alterem parem, om hoor en wederhoor en
dergelijke. Het eenzijdige getetter van de Heer van den Muijzenberg moet
nu eenmaal in balans gebracht worden. Misschien een ouderwetse
opvatting, maar ik geloof dat in de botsing der ideeén de waarheid boven
tafel komt. Daavoor moeten meerdere verhalen met elkaar kunnen
concurreren, en desnoodop mekander  knallen. Ik ben geen sollipsist,
maar ik weet uit ervaring (o.a. vauit m'n vak) hoe verhalen ontstaan,
met name in conflictueuze situaties. Hoort ook bij de esalatieladder (
zie: http://www.animalfreedom.org/paginas/opinie/escalatieladder.html ).
Dus bewustzijnsvernauwing én "ik heb altijd gelijk" horen bij elkaar, en
alleen die twee "ik heb altijd gelijk"-en werpen misschien, hopen we,
een licht op iets dat als "objectieve waarheid" gekenschetst mag worden.
Alleen al om die reden wens ik geen genoegen te nemen met de steeds meer
benauwde "eigen gelijk" - verhalen van de Her vd M, en gevoel de
behoefte ook mijn "eigen gelijk" ertegenover te stellen.
Maar inderdaad, ook een gearchiveerde discussie als de onze heeft de
neiging later opgeroepen te worden in situaties die het niet toelaten
dat er eenzijdige verhalen staan.
> Volgens mij scheelt
> dat in tijd,gemoedrust en slaap. Dat archief wordt zelden geraadpleegd, en
> bij de Muis-Meet meetmouse is raadpleging ook niet nodig, want echt alle
> argumenten zijn al uitgewisseld.
Kennelijk niet. Alleen al niet aangeizien er ééntje is die niet kan
ophouden voordat het  eigen gelijk"geheel en al is binnengehaald. Het is
als een gijzeling: wil je ervanaf dan moet je toegeven aan de eisers. Of
bij een politieverhoor in de Zaanstreek: of je bekent, of we treiteren
je systematisch, want we hebben tijd genoeg.
Helaas heb ik geen tijd, meestal zit ik achter het scherm met een kind
op m'n nek of op  m'n schoot (dat merk je meestal wel aan m'n typefouten
- één hand bij m'n kind, andere hand aan het toetsenbord...).
Maar ondanks m'n tijdgebrek ben ik ouderwets, of principieel, of gek
genoeg om niet toe te laten dat een obsessief iemand die zich op mij
heeft gefixeerd alles onweersprken maar kan zeggen. Vergeef me deze
zwakheid.