Verwilderen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Mar 7 22:33:38 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3/7/07, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> wrote:
> De makkelijke opvatting van 1 paspoort is meer een uitlaatklep
> voor de behoefte aan zekerheid en veiligheid

Dat lijkt me ook waarschijnlijk.

> ofwel grenzen stellen en helder optreden door de overheid
> tegen onaangepast, overlast gevend danwel riskant gedrag.
> In wezen niet anders dan de roep tbs-ers nooit meer vrij te laten.

De boze buitenwereld bestrijden of overlast aanpakken? Ik gok het
eerste (normen en waarden, identiteit, loyaliteit, en andere onzin),
het zou het tweede moeten zijn....

> Helaas springen we nogal slordig om met handhaven,
> laten we slachtoffers van overlast vaak in de steek.
> Handhaven doen we wel als het makkelijk geld oplevert.
> M.i. een cultureel probleem in ons land.

Zeer eens.

> Keek laatst eens toe hoe tig agenten
> fietsers bekeurden in Amsterdam, ja ook hier,
> omdat hun verlichting niet aan voorschriften voldeed.
> Bonnetje erbij voor identieteisplicht.

Tja, herkenbaar. Eerlijkheidshalve moet ik ook zeggen dat een
Amerikaanse politieagent mijn blikje bier eens demonstratief op straat
ondersteboven hield. Komt dus niet alleen in Nederland voor....

> Misschien te verklaren uit onze verdeeldheid,
> ooit in zuilen en nu groeperinkjes en partijtjes.

De verzuiling zit diep inderdaad. Niet helemaal vreemd dan ook dat de
nieuwkomers ook in zuilen verzand geraakt zijn

> Stokpaardjes berijden en piketpaaltjes slaan,
> landje veroveren op andere groepjes, koek verdelen,
> lijkt ons beter af te gaan dan samen doelen te stellen
> laat staan die gemeenschappelijke doelen stap voor stap bereiken.

Klopt wel denk ik. En daarbij dat verhaal van Klaartje Peters, dat al
die opgeblazen bestuursniveaus zichzelf continue nog 'belangrijker'
proberen te maken.

Groeten,
Mark Giebels