Verwilderen

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Mar 7 17:24:16 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 3/6/07, Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com> wrote:
>  Mark Giebels <mark.giebels at GMAIL.COM>,
>
>  [Ik heb het geen seconde over Wilders gehad - dat doe jij steeds]

Marc-A, het wordt steeds merkwaardiger. Als ik me er over opwind dat
heel Nederland in de hersenspinsels van Wilders lijkt te gaan geloven
(zelfs de PvdA is bijna om), begin jij als ware gelovige om je heen te
slaan met details dat de VPRO en niet Wilders 'er' over begonnen is...
;-)

>  Ik heb niet de indruk

O.a. de Volkskrant wel:
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article403632.ece/PvdA_onder_vuur_in_zaak_van_dubbele_nationaliteit

>  Dat meer dan 1 nationaliteit niet mag (1 miljoen Nederlanders hebben
>  een tweede nationaliteit) ? Daar gaat het in het geheel niet om - dit
>  soort zaken komt alleen maar op omdat de discussie nooit mag gaan over
>  de zaak zelf: de *immigratie*.

Mwa, inmiddels heeft de VVD het zelfs in zijn slogan voor de PS
verkiezingen opgenomen: Lagere belastingen, meer wegen en een strenger
immigratiebeleid.

>  Ik vind dat het hoog tijd wordt om het daar eens over te hebben. Ik
>  erger me rot aan die pseudo-discussie over 'integratie' en dan nu weer
>  die over de 'dubbele nationaliteit'.

Eens.

>  Als wetenschapper moet men het verschijnsel pogen te begrijpen. En dat
>  begint met het te benoemen.

Precies, zo probeerde ik te doorgronden waarom het populistisch aan
elkaar vlechten van nationaliteit, identiteit en loyaliteit ineens
zoveel instemming geniet.

Jouw insteek lijkt me helder: zolang er immigranten binnenstromen
wordt het steeds erger. Dat is ook de verklaring van Wilders, meer
speciek op moslims gericht. Ik zal me daar als eigenzinnig liberaal
niet snel bij neerleggen. Hoe meer we ons gaan afsluiten van
'anderen', de 'boze buitenwereld' zo je wilt, hoe verkrampter het
klimaat, is mijn stellige overtuiging.

Tenslotte, De Groene Amsterdammer legt de vinger nog eens op de zere plek:
http://groene.alias.nl/index.php?show=article&source=issue&article_id=07cf3b07d9e7c74b8a77e241b6294a3f

Groeten,
Mark Giebels