Senaatsfractie PvdA: Geen Iraq-enquete

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Mar 6 00:49:47 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bert Bakker wrote:

> Zoals je weet hebben wij van meet af aan de oorlog in Irak
> afgewezen, steevast om een onderzoek gevraagd, resp. moties van
> anderen die om een onderzoek vroegen, gesteund. En geen compromissen
> gesloten op dat gebied.

Dat waag ik te betwijfelen. In het kabinet Balkenende heeft ook D66
verantwoordelijkheid gedragen voor de politieke steun, en dat werd de
critici van de oorlog ook helder tegengeworpen.

> Maar toen D66 tot het kabinet toetrad zaten we in de fase van direct
> na de oorlog.

En in de fase van de bezetting. En ook toen ervoer ik vanuit D66 weinig
kritische geluiden t.a.v. die oorlog.

> De afweging wel of niet (politieke) steun was niet meer aan de orde.

jazeker, die bleef tot de terugtrekkeing van de troepen opportuun. De
zogenaamde humanitaire hulpt was niets anders dan een onderdeel vormen
van de bezettingsmacht. Zo zagen de Iraqi's het, zo zagen Nederlandse
critici het.

> Hooguit was nog aan de orde de (door de Verenigde Naties verzochte)
> stabilisatiemissie in Irak.

Die gewoonweg neerkwam op bezetten met een fraao lintje eromheen.
Nederlanders hebben iemand zelfs de dood in gestabiliseerd.

> Dat de oorlog niet alleen in volkenrechtelijk opzicht, maar ook in
> moreel opzicht, illegaal moest worden genoemd was een kwestie die pas
> met het verstrijken van de tijd tot iedereen doordrong,

Nee, die pas later doordrong tot mensen die blind waren voor de
werkelijke signalen die allang bekend waren. NRC gelezen vandaag? Joost
Oranje legt de vinger op de juiste plek: men wist allang dat die wmd's
er niet waren, Saddam had wèl, zij het onder protest, meegewerkt aan
inspecties. Er wáren geen banden met Al Qu'aida. Dat was vanaf het bein
bekend. je moets alleen wat kranten lezen, rappioren opvragen en
nadenken. teveel gevraagd voor volksvertegenwoordigers? En tot op de dag
van vandaag zijn er van Baalens en Ballenendes die stug volhouden dat de
inval gerechtvaardigd was.

> in het licht van het niet-aantreffen van de massavernietigingswapens,
> en het niet blijken van banden met Al-Q'aida.
> Dat sommige mensen het van het begin af allemaal wisten zal wel, ware
> profeten zijn er altijd.

Onzin. Je ogen en je hersens gebruiken. Niks profeten, Bert. Niet
zwichten, daar ging het om.
De groeten van Hein