Senaatsfractie PvdA: Geen Iraq-enquete

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Mon Mar 5 19:56:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

De Hoop Scheffer speelt zeker een rol, maar niet zo expliciet als werd
verondersteld. Meer impliciet - áls Nederland zich had verzet, dan zouden de
kansen voor Jaap zijn gekeerd.

Wat Wouter Bos betreft: de PvdA had in het kader van de mislukte formatie
2003 ingestemd met de formule 'politieke steun, geen militaire steun'. Kwam
daar na die formatie weer van terug, maar hij wil dat natuurlijk niet
opnieuw op tafel hebben. Maar dat zal het wel makkelijker hebben gemaakt om
het punt op te geven. En PvdA'ers verwijzen nu steeds naar hun congres, dat
het zou hebben goedgekeurd.

Wat mij weer deed denken aan onze geschiedenis met het Generaal Pardon in
2003. Oók door het congres 'goedgekeurd' (althans, wel als minpunt
gekwalificeerd, maar wel geaccepteerd). Heeft ons jarenlang achtervolgd. En
dan is het verschil met 'Irak' nog dat wij t.a.v. het generaal pardon nooit
een doorslaggevende stem hebben gehad (de PvdA wel, maar die heeft ze
destijds niet gebruikt), terwjil de PvdA met Irak wel degelijk een
doorslaggevende stem heeft.
Dat generaal pardon heeft ons nog jarenlang achtervolgd - en ik mag hopen
dat Irak dat ook doet met de PvdA.

Op 05-03-07 heeft Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com> het volgende
geschreven: