'Homohuwelijk sluiten zou hypocriet zijn'

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat Mar 3 18:29:40 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.coc.nl/dopage.pl?thema=any&pagina=viewartikel&artikel_id=1422

Nieuwe trouwambtenaren dienen wet uit te voeren'

12-02-2007 Gewetensbezwaren verdienen een respectvolle behandeling,
zoals nu in het nieuwe regeerakkoord staat over de gewetensbezwaarde
trouwambtenaren. Maar dat geldt enkel voor oude trouwambtenaren, want
nieuwe moeten gewoon de wet uitvoeren. Dat concludeert Anders Schinkel
in zijn proefschrift over gewetensbezwaren, dat hij maandag 12 februari
verdedigt aan de Faculteit Filosofie van de Vrije Universiteit te
Amsterdam.

Gewetensbezwaren komen vooral voor in de context van abortus,
dienstplicht en homohuwelijk. Ze onderscheiden zich van andere bezwaren
doordat ze de diepste overtuigingen van een mens raken en dienen daarom
respectvol behandeld te worden, stelt Anders Schinkel in zijn
proefschrift /Conscience and Conscientious Objections/. Het gaat immers
om iets dat volstrekt anders is dan wanneer iemand ergens 'geen zin in
heeft'.

Het geweten is in zekere zin altijd religieus, zegt Schinkel, maar hij
vat dit wel breed op. Een overtuigde pacifist kan gewetensbezwaren
hebben tegen de dienstplicht, zonder een religie aan te hangen.

Als de overheid geen ruimte maakt voor gewetensbezwaren, wordt mensen
een essentieel element van hun menszijn ontzegd, beargumenteert
Schinkel. Hij vindt het een goed idee de positie van gewetensbezwaarde
ambtenaren te beschermen, zoals in het huidige regeerakkoord staat.

Maar dit moet dan volgens hem gaan om trouwambtenaren die al in dienst
waren voordat het 'homohuwelijk' mogelijk was. 'Nieuwe ambtenaren moeten
zich er bij neerleggen dat het sluiten van een homohuwelijk bij de
functie hoort, lijkt mij. Zij leggen een eed af dat ze de wetten van dit
land zullen naleven'.

In zijn proefschrift staat ook een uitgebreid interview met Nynke
Eringa-Boomgaardt, de bijzondere ambtenaar van de burgerlijke stand uit
Leeuwarden die als eerste publiek maakte gewetensbezwaren te hebben
tegen het sluiten van huwelijken van paren van gelijk geslacht.

[Bron: Nederlands Dagblad]

Zie het interview
<http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=86843> met Nynke
Eringa-Boomgaardt in het Nederlands Dagblad.

http://www.nd.nl/Document.aspx?document=nd_artikel&id=86843

        Geplaatst op maandag 12 februari 2007 07:03

  'Homohuwelijk sluiten zou hypocriet zijn'

*Nynke Eringa-Boomgaardt, de Leeuwarder trouwambtenaar die in 2001 werd
ontslagen omdat ze geen homohuwelijken wilde sluiten, meed lange tijd de
pers. Ten behoeve van een promotie, die vandaag plaatsvindt, gaf ze voor
het eerst een openhartig interview. ,,Homoseksualiteit is schadelijk
voor een mens.'' *

AMSTERDAM - Een lange periode bezon Nynke Eringa-Boomgaardt zich op
homoseksualiteit. Ze werd daar als trouwambtenaar toe gedwongen toen de
Nederlandse regering het huwelijk openstelde voor mensen van gelijk
geslacht. Bijbelteksten, tekenen in de natuur en gesprekken met
christenen gaven duidelijkheid aan de trouwambtenaar, die in 2001 werd
ontslagen vanwege haar weigering homo's te trouwen. ,,Als ik de enige
was geweest die zo dacht, zou ik mijn standpunt opgegeven hebben.''

Nynke Eringa werd in 2001 ontslagen door de gemeente Leeuwarden, omdat
ze weigerde een homohuwelijk te sluiten.

In 2003 stelde de rechtbank vast dat de gemeente procedurefouten had
gemaakt en dat Eringa niet ontslagen had mogen worden. Ze trad
vervolgens weer in dienst als trouwambtenaar, zonder de verplichting
homohuwelijken te sluiten. Tijdens de procedure meed ze steeds de pers,
maar ten behoeve van een promotie gaf ze een openhartig interview over
haar beweegredenen aan Anders Schinkel. Schinkel promoveert vandaag op
een proefschrift over gewetensbezwaren, waarin het verhaal van Eringa is
opgenomen.

Het was voor Eringa niet vanzelfsprekend het sluiten van een
homohuwelijk te weigeren. Voor de legalisering van het homohuwelijk had
ze er geen mening over, zegt de trouwambtenaar, die zelf een

homoseksuele broer heeft. Maar na de invoering van het homohuwelijk
moest ze wel, en ze besefte dat ,,hoe duidelijker je je positie
definieert, hoe duidelijker ook je vijanden zijn''.

*Christelijk geloof *
In de bezinning op homoseksualiteit was het christelijk geloof bepalend
voor Eringa, maar dat betekende niet dat ze er direct uit was. Ze
bestudeerde de Bijbel, las boeken over homoseksualiteit van zowel voor-
als tegenstanders en sprak erover met anderen. Ze betrok er onder meer
haar zus intensief bij, die werkte voor een evangelische organisatie,
die studenten helpt de Bijbel te lezen. Op een dag, vertelt ze, zat ze
met deze zus in de auto en sprak over homoseksualiteit. Terwijl ze nog
in de auto zaten, begon het te stortregenen en daarna verscheen een
regenboog. Voor de trouwambtenaar was dit geen toeval, maar een teken
van God.

Uiteindelijk was de beslissende vraag voor Eringa: worden homo's
gelukkig? God wil dat we gelukkig worden. Het is zijn liefde, benadrukt
ze, die de grenzen bepaalt. ,,Homoseksualiteit is zeer schadelijk'',
zegt Eringa. Zonder die overtuiging zou ze niet tegen het homohuwelijk
zijn geweest. Homoseksualiteit ontstaat door een ,,identiteitsprobleem''
en leidt vaak tot lossere seksuele moraal, maar mensen worden daardoor
niet gelukkiger. ,,Mensen zeggen soms tegen me: 'ik begrijp je, ik vind
homoseksualiteit ook vulgair'. Dat haat ik, want ik vind het helemaal
niet vulgair. Het is een vergissing van mensen, maar wel een schadelijke.''

Eringa is bereid de registratie van een voorgenomen homohuwelijk te
doen, omdat dat enkel een formaliteit is. Maar meewerken aan de
huwelijksceremonie zelf, bleef een stap te ver voor haar. Die ceremonie
in het gemeentehuis heeft voor niet-kerkelijke mensen een aantal
elementen van de religieuze bijeenkomst overgenomen, licht Eringa toe.
Zingeving speelt er een belangrijke rol in. Als ze met haar bezwaren
tegen homoseksualiteit daaraan zou meewerken, zou ze een deel van
zichzelf moeten achterhouden. ,,Het zou hypocriet zijn.'' De Leeuwarder
ambtenaar licht haar standpunt toe aan de hand van het bijbelboek
Daniël. Daniël paste zich in Babel aan heersende gewoonten aan, zelfs
aan de voedselwetten waar hij aanvankelijk gewetensbezwaren tegen had.
Maar toen hem het bidden tot God verboden werd, weigerde hij te
gehoorzamen. Waar Eringa nog kan koment tot het registreren van een
voorgenomen homohuwelijk, is voor haar het participeren in een
zingevende ceremonie van zo'n huwelijk vergelijkbaar met het verbod aan
Daniël om te bidden.

*Verschil *
De vraag wat het verschil is tussen een 'gewoon' bezwaar en een
gewetensbezwaar, beantwoordt Eringa als volgt: ,,Op een gegeven moment
wist ik: 'Hier sta ik, ik kan niet anders', wat de consequenties ook
zullen zijn. Over een normaal bezwaar kun je nog heen stappen.''
Gemakkelijk waren de besluiten voor haar allerminst. ,,Bij alles wat ik
zei of deed had ik mijn eigen broer in mijn achterhoofd.'' Tegelijk
interpreteert ze dat laatste ook als werk van God. Zo kon ze nooit een
hard oordeel vellen over homoseksuelen.

--------------------------------
*Promotie gewetensbezwaren*

Gewetensbezwaren zijn een aparte categorie van bezwaren en verdienen
daarom een respectvolle behandeling. Dat concludeert Anders Schinkel in
zijn proefschrift, dat hij vandaag verdedigt aan de Faculteit Filosofie
van de Vrije Universiteit (Amsterdam). Gewetensbezwaren komen vooral
voor in de context van abortus, dienstplicht en homohuwelijk. Ze
onderscheiden zich van andere bezwaren doordat ze de diepste
overtuigingen van een mens raken. Dat is volstrekt anders dan wanneer
iemand ergens 'geen zin in heeft'. Het geweten is in zekere zin altijd
religieus, zegt Schinkel, maar hij vat dit wel breed op. Een overtuigd
pacifist kan gewetensbezwaren hebben tegen dienstplicht, zonder een
[...]

*
"*Een overtuigd pacifist kan gewetensbezwaren hebben tegen dienstplicht,
zonder een religie aan te hangen." kan zo de schredder in. Heeft die
Kampenaar (Anders Schinkel) wel onderzoek verricht? Waarom krijgt een
pacifist van hem dan niet een respectvolle behandeling?

Henk Elegeert