Vijanddenken: Het Roze Leger trekt er op uit

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Mar 3 11:49:48 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---- Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl> schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Precies wat jij zegt, Marc,
>
> Hoe in de praktijk mensen zich niet zomaar meer laten discrimineren,
> maakt duidelijk hoe vreselijk hypocriet en dom het is
> van draaibibs Bos met christen-extremisten
> NB in een regeringsverklaring te laten vastleggen
> dat als christenen als ambtenaar erin slagen homo's te discrimineren
> waardoor een huwelijk op dat moment geen doorgang kan vinden
> die christenen beschremd worden tegen ontslag en die homo's helemaal
> niet.

Het is de vraag of principieel weigeren een taak uit te voeren hetzelfde is als discrimineren. Ik geef toe dat het *effect* discriminatie *kan* zijn. Als er geen andere ambtenaar te vinden zou zijn, wordt het aanstaande paar niet gehuwd, althans niet in die gemeente en op dat tijdstip. Maar ik heb begrepen dat de voortgang van de huwelijken niet in gevaar mag komen, dat er dus onbelemmerd gehuwd mag blijven worden, en dan begrijp ik die "discriminatie" niet zo.
Als ik als vegetarier principieel zou weigeren vlees te verkopen in een winkel, discrimineer ik dan? Als ik als trambestuurder mijn baas vraag ervoor te zorgen dat ik NIET op een bepaalde lijn rijd, omdat die lijn door een buurt gaat waar mensen wonen die mijn familie hebben bedreigd (ik noem maar wat), discrimineer ik dan? Als ik als Jood die de holocaust heeft overleefd weiger vrij rondlopende ex-nazi's in mijn taxi te vervoeren, discrimineer ik dan?
Dan kom je mnet het ambtenaren verhaal: je moet als ambtenaar de wet uitvoeren. Oké, dat zei Verdonk ook bij AHA. Toien was: ja, maar je hebt een zekere marge, je kan keuzes maken, je hoeft geen befehl ist befehl-mentaliteit te hebben.
Nu ineens wel?