Nederlands

w.t. jouwstra tjouwstra at WXS.NL
Thu Mar 1 01:03:32 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Herman,

Merci

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: owner-d66 at nic.surfnet.nl [mailto:owner-d66 at nic.surfnet.nl] Namens
Herman van den Akker
Verzonden: woensdag 28 februari 2007 9:02
Aan: d66 at nic.surfnet.nl
Onderwerp: RE: Nederlands

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk,

Het is inderdaad 'als' en wordt tegenwoordig veelvuldig foutief gebruikt.

Ik heb nog even de regel opgezocht:

Alle vergelijkingen met zo, net zo en even worden met als gecombineerd. In
de volgende gevallen is dat makkelijk:
Maar deze regel gaat ook op voor gevallen waarin de twee genoemde personen
of zaken niet even oud, groot, duur etc. zijn.
Het gaat er alleen om of er zo of even in staat. Laat u niet afleiden door
een ontkenning of door een getal (zoals in tien keer zo veel):

De verwarring ontstaat doordat mensen geleerd hebben dat je dan moet
gebruiken bij ongelijkheid, maar dat klopt dus niet altijd.
Voor de keuze tussen als en dan geldt vooral: als bij gelijkheid óf
afleidingen van zo'n constructie, en dan bij de vergrotende trap en bij
ander(s).
Groet, Herman

> Date: Wed, 28 Feb 2007 08:10:01 +0100> From: tjouwstra at wxs.nl> Subject:
Nederlands> To: d66 at nic.surfnet.nl> > REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl> > Ik
hoor net op de radio de volgende zin: * Al Gore gebruikt met zijn reizen>
twintig keer zoveel energie dan de gewone Amerikaan *. Je kan me wat, maar>
dat moet toch zijn: *Al Gore gebruikt met zijn reizen twintig keer zoveel>
energie als de gewone Amerikaan*, of heb ik het nu helemaal verkeerd?> > > >
met vriendelijke groet,> > > > Tjerk Jouwstra> > Utrecht> > > > >
**********> Dit bericht is verzonden via de informele D66 discussielijst
(D66 at nic.surfnet.nl).> Aanmelden: stuur een email naar
LISTSERV at nic.surfnet.nl met in het tekstveld alleen: SUBSCRIBE D66
uwvoornaam uwachternaam> Afmelden: stuur een email naar
LISTSERV at nic.surfnet.nl met in het tekstveld alleen: SIGNOFF D66> Het
on-line archief is te vinden op:
http://listserv.surfnet.nl/archives/d66.html> **********
Get the new Windows Live Messenger!