D66 en huurliberalisatie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 31 22:58:10 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ooit werkte ik samen met Ir Marten Bierman, en hoewel hij vreemde
ideeën  had over een "vol" Nederland, had ie ook een mooi idee over
woningbouw en ruimte. Het bestaande arsenaal kan namelijk veel
efficiënter worden benut, zei hij. Veel ouderen wonen in hun ouderlijke,
veel te grote woning. Veel jongeren in te krappe behuizing. Veel
bedrijven laten ruimte leeg staan. enzovoorts. Er is veel ongebruikte of
niet efficient benutte ruimte (hij noemde het: ruimte morsen"). Als we
eerst de bestaande ruimte eens goed inventariseren en efficiënter
verdelen en benutten, dan komen we al een heel eind. Je komt dan wel aan
private vrijheden, maar dat moet dan maar. Want in je eentje als
76-jarige weduwnaar te wonen in een kast van een huis, alle kinderen uit
huis, alleen omdat je overgebleven bent, -hoe verdrietig ook- dat is
niet rationeel meer. Een gezin met 5 kinderen kan daar beter wonen, en
die weduwnaar kan zielsgelukkig worden in een kleine, lekker makkelijke
woning in een senioren-wijk.  Ik noem maar wat.