D66 en huurliberalisatie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jul 31 00:15:48 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar heren, in het kale liberale vrijemarktklimaat van de 19e eeuw kwam men
erachter dat sociale bescherming van de (potentiële) slachtoffers van die
markt op z'n plaats was. "De Socialen" werden actief, waaronder ook
sociaal-christenen en sociaal-liberalen (avant la lettre).
Waarom toch steeds terugwillen naar die harde werkelijkheid van krotten,
hutje en uitgeleefde holen voor de armen en luxueuze paleizen voor de well
tot does? We weten allang waar het harde, kale kapitalisme toe leidt. Waar
een ongebreideld vrijemarktmechanisme toe leidt.
Zoals we uitkeringen reserveren (sparen) voor slachtoffers van de
arbeidsmarkt, en fiscale voordelen gunnen aan beginnende en kleine
ondernemers, zoals we monopolisering en oligopolisering tegengaan op de
goederen en dienstenmarkt (Europa m.n.), daar is het logisch om de
woningmarkt eveneens aan de onderkant met beschermingsmaatregelen sociaal te
houden. Liberaal democraten hebben een sociaal geweten, en een ongebreidelde
vrije markt is, naar mijn bescheiden inzicht, in strijd met dat geweten.

Uw socio, Hein