inleiding tot het artikel in Opinio nr. 26 over jongerenoverschot en geweld: Kunnen de Europeanen overleven?

Sun Jul 29 11:54:23 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Maar dat, gelijkwaardige liefde, niet alleen van ouders in grotendeels
arme landen, maar indirect ook vanuit verre rijke landen, is toch alleen
mogelijk als de wereld mensen in armere landen gelijkwaardige kansen
biedt.
Juis ons (voormalige) kolonialisme en huidige protectionisme leiden
direct of indirect via dictaturen en onderdrukking van inwoners elders
tot vijandschap en haat jegens ons. Het is ook geen toeval dat
bijvoorbeeld Japanners en Chinezen, beide vanuit omgekeerde
uitgangspunten, de eersten mochten mee blijven doen met de
niet-communistische wereld, de tweeden evolueerden tot een geleide
markteconomie zoals de onze vanuit een zelfstandige, onafhankelijke
positie, normaal met ons om kunnen gaan. De haat vanuit Islamitische
landen en de bedreiging door hun jongensoverschot komt vanuit de
indirecte onderdrukking die wordt ervaren als van ons komend, maar die
in feite loopt via de eigen onderdrukkers, voorheen fazal-dictators die
met ons heulden, tegenwoordig door zogenaamd-religieuze dictators die er
in slagen te doen alsof hun onderdrukking en uitbuiting op de een of
andere manier vanuit ons zouden komen. Is daarvan in de landen waar
Israel een vinger in de pap heeft nog sprake van, onderdrukking van
landen en bevolkingen van buitenaf, in de overige Islamitische landen is
daarvan allang geen sprake meer, de nieuwe na-koloniale machthebbers
verdeln en heersen allang volledig zonder ons. Je zou slechts kunnen
opmerken dat onze en met name de Amerikaanse koude-oorlog-achtige
vijandschap jegens vele Islamitische landen te gemakkelijk gebruikt
kunnen worden door Islamitische machthebbers om een vijandschap tegen
ons onder hun bevolkingen te blijven aanwakkeren. Europa is er ondanks
de Franse eigen opstelling nooit in geslaagd zich los te maken van de
Amerikanen, waar bijvoorbeeld de Russen en Chinezen wel een eigen
relatie zowel feitelijk als in de beeldvorming met de Islamitische
landen en hun bevolkingen hebben.

Fritz van Rikxoort