inleiding tot het artikel in Opinio nr. 26 over jongerenoverschot en geweld: Kunnen de Europeanen overleven?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Sun Jul 29 10:49:54 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Jammer dat je m'n ironische wending aan het eind van mijn verhaaltje (over
juffrouw Ooievaar, oh pardon Vogelaar) niet vatte. Daarmee relativeerde ik
de stelling van Heinsohn over kinderbijslag e.d. een beetje: een generieke
maatregel nemen om een specifiek doel te bereiken. Natuurlijk ben ik niet
voor minder gezondheidszorg etc., hooguit kun je ervoor pleiten dat de
stijging ervan gelijk opgaat met de stijging van de welvaart/economie. Dat
zou wel iets doen aan een bevolkingsoverschot, i.c. die van jongens.

Alles bij elkaar is dit weer een geval van een juiste wetenschappelijke
constatering - jongensoverschot brengt oorlog - die echter geen praktische
beleidsmaatregel kan genereren. Of het zou een lange termijn pro-actief
beleid moeten zijn dat preludeert op te verwachten kansen.

hv,u
-----