inleiding tot het artikel in Opinio nr. 26 over jongerenoverschot en geweld: Kunnen de Europeanen overleven?

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Fri Jul 27 08:35:52 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik heb dat artikel ook gelezen: bij bevolkingsexplosies vormen de tweede of
derde zoon het lont in het kruitvat. Ach ja, de Noren, de Vikingen en de
Zwitsers weten er als voormalige huursoldaten alles van - voorzover ze nog
geschiedenis onderwijs krijgen. Het tegendeel is ook waar, kijk naar
Philips dat vroeger de meisjes uit een gezin altijd in dienst hield om
tegelijkertijd te kunnen manipuleren met de werkgelegenheid van pa en broer.

Demografische theorieen gaan helaas vaak voorbij aan (soms nog
belangrijker) culturele en economische factoren. Dit laat onverlet dat het
dapper is van de progressieve Heinsohn (hoogleraar Bremen) om de aloude
theorie van jongensoverschot nu in te zetten tegen ontwikkelingshulp en
kinderbijslag, als zijnde contraproductieve welzijnspolitiek. Jammer alleen
dat hij ook niet pleit voor verlaging van de gezondheidszorg in bepaalde
gebieden. Of klinkt dit te anti-humanistisch, anti-christelijk en
pro-islamitisch - denkend in de dwaze opvatting van de huidige minister
Vogelaar van binnenlandse zaken (PvdA)?

hv,u
-----