Koolzuurgas-ideologie: Thatcher en aartsconservatieven inderdaad aanstichtster 'Global warming'

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sun Jul 15 16:29:49 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL> citeert Martijn Meijering
>  <mmeijeri at XS4ALL.NL>,
>
>  Kennelijk hoort Martijn tot de *tweede* generatie die dat doet ? :-)

In navolging van, Bert? ;)

>  Henk Elegeert <HmjE at HOME.NL>
>
>  Het klinkt inderdaad geestig. Freek de Jonge zou zoiets kunnen zeggen
>  (met de klemtoon op 'naam').

Ik ben benieuwd waar ie mee komt. Het verschijnsel wat je verderop
beschrijft moet ook hem zijn opgevallen.

 > Ik neem aan dat Martijn serieus is.

Ik ook hoor. Maar steeds meer als iemand die erg conservatief is. :)
Daar is op zich niets op tegen maar creativiteit zit bij hem niet in.
Tja,  enige spielerei met woorden,  kunst!

>  En
>  dan is het een prachtig voorbeeld van dat omkeren van betekenissen
>  door de koerscrisismakers van D66.

We hadden eerder een sociaal liberaal (Boris D.) die een loopje nam
met solidariteit. Ook zo´n omkering, dus ja Martijn heeft een slecht
voorbeeld gehad? En dan Bert niet te vergeten. :)

>Vooral als hij schrijft,

Ja, onvoorstelbaar. De conservatieven daar hebben zich nog steeds niet
van die klap weten te herstellen.

>  Het is onverstandig om woorden een nieuwe betekenis te geven (en dan
>  ook nog exact het *tegenovergestelde*).

Een spelletje van conservatieven. Bedoeld ook om elke kritiek zo vroeg
mogelijk te verstoren. Erg ondemocratisch,  maar ja als ook zo openlijk
het autoritaire aanbeden wordt ?!

>  Dan kan niemand het meer volgen.

Dat is dan ook het beoogde effect. Niet de inhoud, maar de vorm, idd.
Hier opent men een nieuw open jongeren centrum (nou ja, wat daar voor
door moet) binnen een straal van zo´n 100 meter afstand van 2 coffeeshops.
Het CDA (landelijk) schreeuwt moord en brand als het om scholen zou gaan
en hier
zegt de verantwoordelijk (Pfda)wethouder dat het andersom bedoeld is,
nl. dat
een coffeeshop niet binnen die straal mag komen van school of
jongerencentrum.
Overigens in de eigen beleidnota wordt gesproken over 250 meter. Dat andere
OJC is inmiddels gesloten, dus kan die nota overboord.

 > Wat is er nou tegen om te stellen dat Maggie T. destijds een
>  *conservatief* beleid voerde ?

Helemaal niets. Want dat was het ook. Dat vond aanvankelijk ook haar
eigen Conservatieve partij tot men er daar genoeg van had dat zij de enige
meende te zijn, althans levende in een democratie waarin ook anderen
een mening hebben.

>  Dat is toch veel gemakkelijker dan van
>  mening te zijn dat alle woordenboeken herschreven moeten worden en
>  alle burgers zich de nieuwe be- tekenissen eigen dienen te maken

Eens ..

>  opdat men voortaan sociaal-liberalen kan *begrijpen* ?

Zulks zij toch per definitie onmogelijk?

>  Mensen verstaan onder 'conservatief' een hang naar behoudzucht,

Precies.

>  http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=conservatief

aanhanger van zo´n partij, vasthouden aan bestaande ...

>  onder 'progressief' een hang naar vooruitstrevendheid,

Het is iets meer dan een hang. Het gaat om werkelijke (maatschappij)
hervorming(en).

>  http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=progressief en
>  *niet* dat men het voorbijgegaande 'in ere' wil herstellen of de
>  voort- gang wil behouden. Hoogstens kan men zeggen dat elke 'hang'
>  ietwat conservatief zij.

Eens ... ´Hang´ is dat per definitie, idd.

>  Nieuwe betekenissen hanteren, getuigt niet van vooruitstrevendheid.

Nee,  het is een strategie van conservatievelingen om de beeld- en
meningsvorming effectief te frustreren, of op zijn minst tijd te trekken.
Zie ook het Irak-debat waarin zich hetzelfde verschijnsel voltrekt.
Of de eerste 100 dagen van dit kabinet,  en vervolgens de vakantie,
reces geheten waarin dit kabinet weer niet eens niet regeert.  Kunnen
dan ook niet tussentijds ergens op worden afgerekend.

>  Bedenk liever nieuwe woorden om nieuwe begrippen te kunnen
>  introduceren. Ga in plaats van 'naar achteren' (conservatief) of van
>  'naar voren' (pro- gressief) eens 'naar opzij' of zo. Plak daar het
>  woord 'nevenstatief' op, bouw een ideologie op van louter
>  *dwarsverbanden* (is nog leuk ook) en ga verkondigen dat een beetje
>  D66'er 'horizontaal denkt' en dat tegelijk met het temporele
>  onderscheid tussen 'progressief en conservatief' ook het ruimtelijk
>  onderscheid tussen 'links en rechts' komt te vervallen. En trek daar
>  dan het gezicht van een intellectueel bij...

:) LOL ....

>  Dat is een stuk geloofwaardiger dan zelf niet van z'n plaats te komen
>  (een verstokte conservatief te zijn) maar de wereld zelf van plaats
>  te laten veranderen (een doorgewinterde progressief te zijn).

Ik zie mijn stelling bevestigd dat gedogen betekent dat je conservatieven
de kans geeft om niet te hoeven veranderen. :) Zij hebben slechts de
veranderingen van de maatschappij naar hun normen voor ogen.

CDA-Rotterdam, blowen is niet normaal !! Nee,  CDA/er zijn en anderen
willen dwingen zich die aan normen aan te passen is dat wel ?!

>  Dat laatste komt nogal schizoide over, eerlijk gezegd.

Klopt, maar het gaat hier om  het verschil tussen progressieven
die in progressieve richting (maatschappij in de richting ervan)
tegenover conservatieven die geen enkele verandering willen
dan de maatschappij aanpassen aan hun normen.

>  Alsof er zich een
>  geheel eigen wereld tussen de oren heeft genesteld die gebaseerd zij
>  op een inversie.
>
>  Referentiekaders moet men niet willen veranderen. Creeer liever een
>  eigen paradigma.

Dat vraagt om creativiteit, analytisch vermogen en inzichten, en die
eigenschap(pen) ontbeerd per definitie de conservatieveling(en). ;)

De referentiekaders veranderen daarhalve ook niet. Kan het behoudener? :)

Henk Elegeert