Euro-referendum maakt weinig kans

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Wed Jul 11 11:18:44 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mag ik eens een knuppeltje in een hoenderhok gooien?
Ik mag lijden dat het referendum niet doorgaat. Nederland hééft geen
referendum. Een echt referendum is een besluitvormend instrument in handen
van de burgers. Daar ben ik voor. Dan beslissen Tweede en Eerste Kamer, en
kunnen burgers vervolgens aan de noodrem trekken.
Maar zo'n referendum hebben we niet. Wat we wel hebben is een veredelde
opiniepeiling, die door politici wordt misbruikt om stemming te maken - of
dat nu voor of tegen een issue is. Zo'n veredelde opiniepeiling is altijd
slechter dan the real thing: verkiezingen. Bij verkiezingen kiezen we de
mensen die de bredere afwegingen moeten maken. EU goed of slecht.
Belastingen omhoog of omlaag. Meer of minder privacy, enzovoorts.
Het referendum van twee jaar geleden was niets anders dan een populistische
fopspeen voor ontevreden kiezers, en heeft met democratie of met Europa of
met volkswil helemaal niets te maken. Wel alles met manipulatie en angst.

Op 11-07-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com> het volgende
geschreven: