Wetenschappers presenteren alternatief IPCC-rapport

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Tue Jul 10 08:05:03 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hmm, dat ''zondige" van broeikasaanhangers is aan mij als agnost niet
besteed. Misschien wordt het langzamerhand zinvol om het verband tussen
"klimaat" en "leefmilieu" nader te bepalen. Iets buiten (alleen) verhalen
over CO2-uitstoot en neutralisering van energieverbruik via boompjes planten.

Wat dat laatste betreft: lucht- en bodemvervuiling en de beschikbaarheid
van (fossiele) brandstoffen of mechanische energieopwekkers als wind en
water zijn concrete zaken en deels eindig. De vraag is in hoeverre klimaat
en milieu malkander beinvloeden. Ik denk dan aan een mooi zonnetje boven
een wolkendek van smog, etc. Je kunt mij niet wijs maken dat je onbeperkt
CO2 kunt lozen, etc.

Nou zijn er natuurlijk complotdenkers die bepaalde klimaatpessimisten een
taktisch voordeel toedichten (bevolking masseren voor accepteren van
prijsopdrijving voor energieprodukten), of een strategisch voordeel
(subsidie en belastingvoordelen bij R&D naar nieuwe energiemiddelen). Shell
vormt een mooi voorbeeld: extra winst door prijzen, naast propaganda voor
R&D (terwijl andere energiebedrijven er veel meer aan doen, hoorde ik gister!).

Kortom, kan de logica niet zegevieren boven de statistiek?
hv,u
-----