Moore's 'Sicko' film op internet

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Mon Jul 2 06:19:20 CEST 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bart,

Ik heb die film nog niet gezien, maar ben niet verrast dat M Moore
hier zonder moeite een flitsende propagandafilm tegen kan maken. Het
gezondheidszorg is compleet verziekt door de rol van de verzekeraars.
Die drie jaar VS hebben mij dan ook compleet doen omslaan. In de
programmacommissie (98-02) leek me dat nog een goed plan, die
vraagsturing dmv verzekeraars. Nu ben ik er faliekant tegen.
Verzekeraars sturen niet op vraag, maar op kostenminimalisatie. Dat is
een weeffout die ook in Nederland wordt gemaakt. Nu zijn er nog vrij
veel marktbeperkende maatregelen (acceptatieplicht,
overheidsvergoedingen voor risicogroepen, geen differentiatie in
premies), maar in de marge die overblijft gaat het nu reeds vooral
fout ipv goed. En omdat die martkbeperkende maatregelen in Nederland
zo enorm zijn, profiteren we ook niet van de voordelen van
marktsturing, maar groeit vooral de bureaucratie. Het is twee keer
niks.

Vraagsturing bereik je door de patienten en zorgverstrekkers (artsen)
invloed te geven op het primaire zorgproces. Verzekeraars ertussen
stoppen is contraproductief; die halen sturingsmacht weg bij zowel de
behandelend arts als de patient.

Het Belgische systeem, waarbij de zorgaanbieders vrije marktpartijen
zijn en dus concurreren om patienten, het geld voor het grootste deel
van de overheid komt en patienten een behapbaar percentage zelf
betalen, heeft veel betere uitgangspunten om effectieve vraagsturing
te kunnen bereiken.

Groeten,
Mark Giebels