Spoeddebat over Nederlandse steun aan oorlog Irak

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue Jan 30 19:57:45 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Daar gaan we weer. Ten tijde van Balkenende II was D66 niet te porren
voor een harde, kritische houding t.a.v. de leugens en de manipulaties
ronde de Irakoorlog en de Nederlandse steun. Ondanks overtuigend bewijs
dat de Nederlands regerinng  haar eigen parlement en bevolking heeft
voorgelogen. Zie

 http://redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?20040415/zembla .

En nu durft D66 ineens. Nu alles veilig is en geen pluche is te
verliezen. Ik heb twee Openheid over Irak acties moeten opstarten, samen
met Allard de Rooi (lees over een week Vrij Nederland, dan weet u wie
hij is), om mensen wakker te krijgen. PvdA, SP, Groenlinks en zelfs CU
gingen -soms aarzelend- mee. Maar D66 bleef zich veiligjes op de vlakte
houden.
In mijn lijsttrekkerscampagne 2006 heb ik gehamerd op openheid over
Irak. Pechtold smaalde dan, en verwees de eis naar het land der fabelen.
En nu in de oppositie, niets meer te verliezen, nu ineens is D66 de
grote held. Met Pechtold triomfantelijk voorop.
Nee, dus. Onacceptabel. Vies en Vunzig.
De eer komt toe aan SP (Harry van Bommel) en PvdA, dat is een faire én
reéle constatering. Bert Koenders heeft keer op keer zijn nek
uitgestoken. HIJ hoort de credit te krijgen, niet meeloper en
spijtoptant Pechtold.
Bert Bakker heeft dit weekend laten weten welke laffe en chanterende en
manipulerende honden de D66 toppers waren in de afgeloen jaren. Ik
accepteer hun nu veilige heldengedrag nu niet.
Hypocrisie ten top.