voorzitter D66

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Sun Jan 28 08:30:24 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ter informatie onderstaand de brief die ik per heden heb gestuurd aan het
landelijk bestuur van D66.

Met vriendelijke groet,

Marcèl van Dalen

Aan het landelijk bestuur van D66

Ede, 28 januari 2007

Geacht bestuur,

Op 8 december 2006 heeft de voorzitter van het landelijk bestuur de heer F.
Dales meegedeeld af te treden als voorzitter van genoemd bestuur.

Tevens werd bekend dat op het voorjaarscongres een nieuwe voorzitter zou
worden gekozen.

Vervolgens werd meegedeeld door het landelijk bestuur dat het congres
verplaatst werd  van februari 2007 naar de maand mei 2007.

Bovenstaande gegevens zijn gepubliceerd op de website van D66.

Echter de actuele stand van zaken op de website is wezenlijk veranderd:

de vacature van voorzitter van het landelijk bestuur wordt niet genoemd; de
vacature is verdwenen cq verwijderd.

Aan de leden worden daarover geen mededeling gedaan. Noch op de website,
noch in De Demoraat, nr. 1, januari 2007.

Openheid is een wezenskenmerk van D66! Dat moet worden uitgedragen.

Het omgekeerde vindt momenteel plaats.

Deze handelswijze, van wie dan ook, is ontoelaatbaar.

Ik mag er toch op vertrouwen dat het wegmoffelen van een vacature niet
voorkomt bij D66. Echter de werkelijkheid is anders.

De werkelijkheid wordt ondemocratisch in politieke achterkamertjes
ingekleurd.

Aan de leden wordt niets voorgelegd.

Waarom, geacht bestuur, doet u zo achterbaks?

En uiteraard besef ik dat eigenlijk stil in een bescheiden hoekje dien te
zitten, maar deze handelswijze gaat mij te ver.

Ik verzoek het landelijk bestuur per omgaande per e-mail aan de leden van
D66 uit te leggen waarom voor deze handelswijze is gekozen en hierbij wijs
ik het landelijk bestuur op de artikelen 5.1.3. en 5.1.4 van het
huishoudelijk reglement waarin de mogelijkheid wordt geopend een
tussentijdse vacature te vervullen alvorens een betreffend congres
plaatsvindt.

Maar, landelijk bestuur, doe in deze iets op democratische en openbare
wijze!

Uw reactie zie ik met belangstelling op korte termijn tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Marcèl van Dalen,

fractievoorzitter D66 gemeenteraad Ede