De Volkskrant 27 januari 2007

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jan 27 10:09:32 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> van: Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>
> datum: 2007/01/26 Fri PM 10:25:44 CET
> aan: D66 at NIC.SURFNET.NL
> cc: Bart Meerdink <bm_web at KPNPLANET.NL>
> onderwerp: Re: De Volkskrant 27 januari 2007
Het was reeds langer bekend, in ieder geval vorig voorjaar reeds, dat de combinatie Schuyer, Brinkhorst en Pechtold de fractie bijzonder stevig in de tang heeft genomen. Er is ontoelaatbare druk uitgeoefend op de fractie om niet te breken. Uiteraard was dat eigenbelang van de zittende bestuurders.  Dat de fractie een fout heeft gemaakt door te snel en te onwrikbaar met een Njet tegen Uruzgan te komen is waar. Maar wel te begrijpen tegen de achtergrond van de kritiek dat D66 nooit eens een ferm strandpunt inneemt en altijd wiebelt en meewaait. Maar de fractie wilde dit keer écht doorbijten, en dat werd door de met hun lidmaatschap zwaaiende bewindslieden geblokkeerd. Tot ontsteltenis van de fractieleden en velen om hen heen. Hier ligt de kern van de verzuring tussen Lousewies en Alexander. En dus ook de oorzaak van ons beschamende verlies in november.
Consequentie: Pechtold moet na excuus aftreden, Brinhorst zijn excuses aanbieden en Schuyer op non-actief gesteld worden, dat lijkt me de enige juiste weg. Dan wordt Boris van der Ham de nieuw partijleider. Of Fatma. Weer eens iets anders.