De Volkskrant 27 januari 2007

Marcel van Dalen m.dalen10 at CHELLO.NL
Fri Jan 26 16:46:37 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

D66-prominenten minister Laurens Jan Brinkhorst en fractievoorzitter in de
Eerste Kamer Eddy Schuyer dreigden hun partijlidmaatschap op te zeggen als
de fractie in de Tweede Kamer het doorgaan van de missie zou aangrijpen voor
een kabinetscrisis. Uiteindelijk ging toenmalig fractievoorzitter Boris
Dittrich door het stof.

Dat zegt voormalig D66-Kamerlid Bert Bakker zaterdag in een interview met de
Volkskrant. Het is voor het eerst dat een nauw betrokken partijlid openheid
geeft over deze voor D66 zeer turbulente periode. 'De partij was in totale
ontreddering.'

In de aanloop naar het Kamerdebat over de Uruzganmissie lieten Dittrich en
Bakker weten dat deze kwestie hen een kabinetscrisis waard was. Dat de
partij wel blafte maar vervolgens niet doorbeet, is D66 zwaar aangerekend.
Bij de verkiezingen hielden de Democraten nog maar drie zetels over.

Volgens Bakker was er achter de schermen een keihard machtspel gaande. 'De
enige vraag was: wie is hier de baas. Boris mocht de stekker niet uit het
kabinet trekken want dat zou hem onbetwistbaar tot leider maken. En dat kon
niet want Boris had afgedaan voor het kamp rond Van Mierlo. Ego's gingen
boven partijbelang, want zowel de fractie als de partij verloor haar
geloofwaardigheid.'

Brinkhorst erkent in een reactie dat hij het spel 'heel hard' gespeeld
heeft. 'Ik heb gezegd dat de partij zou exploderen, dat ik nooit meer iets
voor de partij zou doen. Maar ik heb nooit met mijn lidmaatschap gewapperd.'

Ook Schuyer heeft daar 'geen herinneringen aan'. Oud-Kamerlid Van der Laan
daarentegen, bevestigt de lezing van Bakker. 'Ik herinner me de letterlijke
woorden van Brinkhorst: "ik zeg mijn lidmaatschap op en sleur jullie mee in
mijn val." Ik stond perplex.'

Bakker uit verder scherpe kritiek op VVD-minister Verdonk. 'Het mens is echt
te stom om voor de duvel te dansen. Politici hebben de verantwoordelijkheid
voor een harmonieuze ontwikkeling van de samenleving. Maar Verdonk wakkert
racisme en xenofobie aan, dag in dag uit. Verdonk gooit olie op ieder
vuurtje dat ze kan vinden.'

Het hele interview met Bert Bakker zaterdag 27 januari in de Volkskrant