Homo-partij: D66 slaat terug met discriminerende motie

André van Wanrooij a.v.wanrooij at D66.NL
Tue Jan 23 11:00:19 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Marc,

Hier moet ik je toch even corrigeren. Een Meemoeder is de getrouwde partner
van de biologische moeder. De motie heeft tot doel dat het onderscheid
tussen een getrouwd hetero-echtpaar en een homo-echtpaar verdwijnt.

Bij een hetero-echtpaar waarvan de man niet de biologische vader is, heeft
deze man wel de ouderlijke rechten verkregen door het huwelijk. Bij een
homo-koppel heeft de niet-biologische ouder deze rechten niet en moet een
aparte adoptieprocedure doorlopen. Dat zij getrouwd is met de moeder geeft
haar geen enkel recht. Kortom als deze moeder een man was geweest dan was de
adoptieprocedure absoluut onnodig.

Overigens moet de meemoeder ook een adoptieprocedure doorlopen indien zij
wel de biologische moeder is, maar niet de zwangerschap heeft gedragen. Bij
veel lesbische paren wordt gekozen voor de "constructie" dat de ene partner
het bevruchte eitje van de ander krijgt geplaatst. Een soort
draagmoederschap dus eigenlijk. De draagmoeder heeft nu dus alle ouderlijke
rechten terwijl haar partner (de biologische moeder in dit geval) deze niet
heeft.

Ik ben me bewust dat bovenstaand verhaal veel van hetzelfde is, maar ik wil
pogen ieder misverstand uit de weg te gaan.

Overigens is het nog maar de vraag of deze motie het gaat redden. In
tegenstelling tot de verkiezingsbeloften hebben zowel PvdA alsook SP hun
steun nog niet uitgesproken.

Groet,

André van Wanrooij
Roosendaal