zetelverlies en ontkenning

Wed Jan 17 07:31:13 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 16-jan-2007, at 15:49, Hein van Meeteren wrote:

> Al eerder heb ik gemeld dat ontkenning een psychologisch mechanisme
> is dat de mens in staat stelt de (harde, onverdraaglijke)
> werkelijkheid  te ontvluchten. Andere mechanismen:  scapegoating,
> bagatelliseren, cognitieve dissonantie, blaming.

Cognitieve dissonantie is geen mechanisme; maar een waarneming.
Het opheffen van de dissonantie door *onbewust* een mening of houding
bij te stellen vormt het mechanisme.

Het valt me overigens op dat ontkenning, scapegoating, bagatelliseren en
blaming allemaal bij jou kunnen worden aangetroffen Hein.

Over de ondergang van DB.NL heb ik je bijvoorbeeld nog nooit horen
zeggen:
"okee, het was ook niet zo behoorlijk van me om mijn donateurs voor
NSB-ers
uit te maken" (eigenlijk een geval van projectie overigens, dat
laatste).
Nee, altijd hebben anderen het gedaan: de heer Hagens, de
verschrikkelijke
Muijzenberg, de medewerkers van de Kamer van Koophandel, de collega-
bestuurders. Met Hein van Meeteren was nooit iets mis. Hein van Meeteren
was een voortreffelijk mens en een integer bestuurder - in jouw
optiek althans.

Kennelijk heb je er grote moeite mee te beseffen dat je destijds
onderhevig
was aan dissonantie - enerzijds jezelf beschouwend als eminent
bestuurder en
jurist, anderzijds niet in staat standaardbepalingen van statuten te
begrijpen,
en niet in staat om een stichtinkje met een 25-tal donateurs naar
behoren te
besturen.

En vervolgens begon dus het scapegoaten, het bagatelliseren (er was
helemaal
niet zoveel mis met je wijze van optreden beweerde je steeds, ook al
dachten
je donateurs daar anders over), en het blamen van anderen.

Die cognitieve dissonantie zie ik ook terug in je wonderlijke
zigzagkoers,
waarbij je enerzijds graag landelijk politicus zou willen zijn,
partijleider zelfs,
en je je anderzijds voortdurend tegen de politiek en politici afzet,
met het
steeds weer moedwillig afbreken van je carriere en derhalve
schofferen van
je voortdurend op een dwaalspoor gebrachtte achterban als gevolg.

En ook dat ligt dan in jouw optiek uiteraard allemaal aan een ander...

Erik vdMb