Geldgroei EU

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Fri Jan 5 17:49:06 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Zou het eens kunnen zijn dat de rente oploopt door de geldgroei?

Tja, ik ben ook niet helemaal thuis in deze dingen, maar volgens mij werkt
het anders. Als regeringen steeds begrotingstekorten hebben, dan moeten ze
steeds meer lenen en dat leidt volgens mij tot drie dingen: hogere rente,
hogere geldgroei en hogere inflatie.

Naast de overheden is er ook nog de ECB die invloed uitoefent. De ECB
beinvloedt de rente door op te treden als "lender of last resort". D.w.z.
ze lenen geld uit tegen een lagere rente dan de marktrente. Dat drukt dan
automatisch de marktrente, maar veroorzaakt wel inflatie en geldgroei.
Waar dat geld vandaan komt, is mij niet helemaal duidelijk. Tot voor kort
dacht ik dat dat gewoon de reserves van de ECB waren, maar als ik mag
geloven wat ik meen te hebben gelezen op www.mises.org drukken centrale
banken gewoon geld bij. Dat stimuleert de economie, maar leidt tot
inflatie. Daarnaast subsidieert het de banken, wat nou in eerste instantie
ook niet zo'n nobele doelstelling lijkt. En nog iets anders: het maakt het
voor hedge funds makkelijker om grote aandelenpakketten te kopen :-)

> Maar even zo vrolijk houdt men binnen de EU zich niet aan de afspraken en
> kan men de hele zooi beter opruimen. Het kost ons klauwen met geld en
> werkgelegenheid.

Tja, dat is de hele politieke afweging. Het kost bepaalde segmenten van de
bevolking, waaronder segmenten waarmee jij sympathiseert, koopkracht.

> Maar ja, dan doen wede VS niet na he?

De VS zit overigens ook diep in de problemen met de staatsschuld, zie het
volgende alarmerende artikel:

http://drmss.com/wordpress/?p=17
"The US is insolvent. There is simply no way for our national bills to be
paid under current levels of taxation and promised benefits. Our combined
federal deficits now total more than 400% of GDP."