Geldgroei EU

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Wed Jan 3 14:36:22 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De juiste politiek is het je houden aan de afspraak en als dat niet kan
> het
> op z'n minst uitleggen, maar het verzwijgen is weer wat anders.

*Daar* ben ik het mee eens.

> In december stond de teller op 9,3% ipv de afgesproken 4,5%. Ik zou Zalm
> eens willen horen als er een land aankwam met een tekort van 6 of 7% ipv.
> de
> afgeproken 3% in de EMU. Maar het mag hoor van jouw, jouw indruk is dus
> anders dan de harde cijfers.

Nee, dat "mag" helemaal niet van mij. Ik vind het een kwalijke zaak dat 1)
de geldgroei zo hoog is en 2) men zich niet aan de afspraken houdt.

> Vandaar dat ik zeg dat je het blijkbaar niet helemaal snapt, afspraak is
> toch afspraak? Je houdt je eraan of legt het uit, waarom hoe en wat.

Met dat deel ben ik het dan ook eens.

> Ik kondig netjes aan een paar dagen weg te gaan en dan keer ik de boel om?
> Of dat nu links of rechts is, is toch niet van belang, je houdt je niet
> aan
> je afspraak omdat je dat goed uitkomt.

Dat het niet houden aan afspraken niet deugt, daarover zijn we het eens.

> [...]
> nu en dat zou aan zijn kabinet liggen, laat me niet lachen. De
> wereldeconomie trekt aan en laten we daar blij mee zijn maar dat is wat
> anders dan blij zijn met Balkje en zijn kraam.
>
> Maar ik vind het best hoor Martijn, als je zo graag je gelijk hebt krijg
> te
> dat, JE HEBT GELIJK HOOR, zo dan, nu tevreden. Je hoeft niks recht te
> zetten, je mening is anders dus waarom zou je. Blijf maar gewoon  denken
> dat
> je gelijk hebt en dat je weet hoe het zit.

Ger, ik hoef van jou helemaal geen gelijk te krijgen, wat heb ik daar nu
aan. Ik las jou antwoord als "Je snapt er niks van en ik ga nu weg dus
discussie afgelopen". Dat leek mij een gelijkhebberig antwoord. Ik stelde
je een paar inhoudelijke vragen, maar kreeg geen antwoord. Op zich prima,
als dat is wat je wilt, want je bent mij geen verantwoording schuldig.
Maar als je op een publiek forum kritiek uit, moet het je toch niet
verbazen als iemand daar wat van zegt als hij het niet met je eens is.

> Mijn conclusie is dat je nog nooit te maken hebt gehad of het kan je niet
> interesseren met mensen met een hele kleine beurs. Mensen die worden
> bedonderd door werkgevers, UWV of wat dan ook? Ik ben niet meer in de
> fysieke omstandigheid het te kunnen maar had elke dag te maken met
> dergelijke mensen, je zou eens moeten weten. Maar die conclusie mag ik
> blijkbaar ook niet van je hebben als liberaal?

Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Je legt me woorden in de mond waar
ik het helemaal niet mee eens ben.

> Als het je verbaast dat men zich niet aan de afspraak houdt verbaas ik me
> daarover, raar he?
> Gemiddeld ruim 8% ipv 4,5%, het is wat je wil drukken toch?  Och, en de
> rente, waarom niet te hoog. We kunnen steeds minder aan o.a. Amerika
> verkopen maar dat los jij wel even op.
> Begrijp je wel wat de olie in euro's kost als de euro steeds duurder
> wordt?
> Rente te hoog dus!!!

Je vindt de rente dus te hoog? Prima, maar als de rente omlaag gaat loopt
de geldgroei nog verder op. Je kritiek lijkt me dus innerlijk
tegenstrijdig. Als je me kunt uitleggen hoe ik dat verkeerd zie, dan hoor
ik het graag.

> Weet je wel wat het de staatskas kost als de rente te laag is?

Nee, dat weet ik niet. In mijn onschuld zou ik hebben gedacht dat een lage
rente juist goed was voor de overheid, omdat die grote schulden heeft.
Maar zeg het dan maar, ik ben een en al oor.

> Snap je überhaupt wat het voor een begroting wil zeggen als een te
> verwachte
> rentestand niet klopt? Ook een overschot wil zeggen dat je begroting niet
> klopt hoor al zijn de gevolgen wat minder drastisch, voor de kas van Zalm
> dan. Enkele tienden zit er altijd wel in dat kunnen we niet voor zijn.
> Maar
> meer dan het dubbele is wat anders.

Zalm zal graag de belasting verlagen om een overschot weg te werken :-)