Bio-brandstoffen, waar blijven wij?

Tue Feb 27 23:20:04 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 27-feb-2007, at 0:59, Hein van Meeteren wrote:

> Accu's drijven electromotoren aan.

Nee, accu's leveren de voedingsspanning.

> Wat is aandrijven?

Vertel eens?

> Ik zal het al alfa aan u uitleggen. Het is beweging brengen.

Aandrijven is beweging brengen.
Nou, vooruit. Een zesje, Hein.

> Aanjagen. Aanzetten. ("het in beweging brengen en houden", van Dale).

U hebt gezocht op aandrijven:

RESULTAAT (maximaal 20 woorden)

aan·drij·ven (ov.ww.)
1 (een mens of dier) opwekken tot een grotere inspanning => aansporen
2 op mechanische wijze in beweging brengen => bewegen

http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=aandrijven

Ik ben toch benieuwd hoe jij met een accu iets mechanisch in beweging
wilt zetten.
Misschien door de accu als gewicht te gebruiken? (Een accu is
tamelijk zwaar.)

> Dus die accu heeft een plus en een minpool, meestal voorzien van
> twee kleuren.

Een plus- en een minpool "meestal voorzien van twee kleuren"?
Wat is dat voor kolder?

> Die twee polen worden op een electromotor geplaatst,

Die twee polen worden "op een electromotor geplaatst"?

Nou, vooruit. (Ik neem aan Hein, dat je bedoelde dat die twee polen
op enigerleiwijze met de elektromotor worden verbonden?)

> zodat de electrische energie de electromotor in beweging zet,

Aha. Dus de elektrische energie uit de accu zet de elektromotor in
beweging.
Prima.

> meestal een roterende beweging, die op zijn beurt wordt
> getransmiteerd naar wielen of assen, die op hun beurt weer andere
> motorische componenten kunnen aandrijven.

Jaja, bekend.
Het is dus niet de accu die de elektromotor - met een K graag, Hein -
in beweging zet.
Het is de elektrische energie uit de accu die de elektromotor in
beweging zet. Helder.

[knip]

> Dat kunnen ze zeker wel,

O, o, daar ga je weer.

> allen niet in mechanische zin.

Juist ja. Aandrijving in niet-mechanische zin dus?
Wat moet ik me daar bij voorstellen Hein?
En wat moet Van Dale ("'aandrijven = op mechanische wijze in beweging
brengen") zich er bij voorstellen?

> Accu's, indien geladen, en angeslotejn op een electromotor, drijven
> die motor aan als bron van energoe.

Nee.

> Ze "voeden: die motor.

Juist!

Zie je wel Hein, je komt er wel. Een accu 'voedt' om zo te zeggen een
elektromotor met energie.
Een accu is dus geen aandrijving, een accu voedt de aandrijving.
Duidelijk zo?

> Aandrijving is dus het leveren van energie aan een motorisch
> systeem opdat dit systeem in werking treedt.

Het blijft moeilijk, zie ik. Aandrijven is "het in beweging brengen
en houden" (Van Dale, volgens jou).
Daar is energie voor nodig, en die energie kan worden geleverd in de
vorm van elektriciteit die tijdelijk in een accu wordt opgeslagen, of
in de vorm van bernzine die tijdelijk in een jerrycan wordt opgeslagen.

> Zo worden inmiddels diverse voertuigen, schepen en andere
> transportmiddelen aangedreven door electromotoren, die op hun beurt
> worden aangedreven (gevoed) door accus', die op hun beurt energie
> ontvangen van energieopwekkingssystemen. Het is een keten van
> onderlinge aandrijving, zo gezegd.

Dat zeg je nou wel, maar het is fout!
Een accu drijft niets aan. Nogmaals:

> Nee, dommie,

Ja dommie.

> een jerruiecan kan niet iets aandrijven.

Inderdaad, een jerrycan kan niets aandrijven.
Een accu ook niet.

> Het is de brandstof die aandrijft,

Aha?
Dus een accu is brandstof?

> en die brandstof wordt in die jerrycan getransporteerd naar een
> brandstoftank, die op zijn beurt ervoor zorgt dat de brandstof in
> staat gesteld wordt de brandstofmotor aan te drijven.

Brandstof drijft niets aan.

> Inderdaad, dat hebt u inmiddels goed gezien.

sic.

> Die verplaatsbare constructie kan worden opgeladen met energie.
> Electrische energie. Deze bron van energie (de "accu") drijft vaak
> een electromotor aan.

> Niet helamaal NPOV, zo te lezen.

Nee, maar dat was dat overspannen geblaat van jou ook niet.

> Bemoei je met je eigen zaken, lummel. Zet die Mac van je uit, die
> vreet accu, gooi die digitale camera in de afvalbak, die heeft heel
> wat grondstoffen gekost.

Het blijft tobben, maar het energieverbruik van mijn tweedehands Mac
is te verwaarlozen, vergeleken met het bij twee vliegretours Brazilië
behorende energieverbruik.

> Het gaat die lokale sloebers daar meer en meer voor de wind.

Nee, het gaat de *grootgrondbezitters* daar meer en meer voor de wind.

> Brazilië is een van de groeiers in de wereldeconomie.

Toon nu eens aan dat die groei ten goede komt aan de arme sloebers?
Want dat is wat je beweert.
Of ben je nu ineens een aanhanger van de supply side economics/
trickle-down theory geworden?

> Het is een gotspe om te stellen dat ik arme sloebers uitbuit in
> mijn gehuurde ethanol gestookte karretje. Dat is een combinatie van
> kwaadaardigheid en domheid.

Inderdaad Hein, je gedrag is een combinatie van kwaadaardigheid en
domheid.

Al jaren.

Erik vdMb