Islamitische kijk op evolutie ongevraagd rondgestuurd . . . .

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Tue Feb 27 09:48:16 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

http://www.destentor.nl/binnenlandstn/article1152001.ece

"

  Islamitische kijk op evolutie ongevraagd rondgestuurd

* DEN HAAG (GPD) - Een rijkelijk geïllustreerd islamitisch 'glossy' boek
dat de evolutietheorie verwerpt omdat deze in strijd is met de Koran,
wordt ongevraagd rondgestuurd naar biologen en docenten. De afzender is
onbekend. *

Volgens het Franse persbureau AFP zijn in Duitsland en Frankrijk
afgelopen weken tienduizenden exemplaren van het boek The Atlas of
Creation opgestuurd naar scholen. Het gaat om een luxe uitgave van
honderden pagina's die op internet te koop is voor 75 euro. De auteur is
Harun Yahya, een Turkse 'wetenschapper' die populair is bij bijvoorbeeld
de leden van de Hofstadgroep. Hij beweert dat Allah de schepper van de
wereld is.
Ook biologen en docenten in Nederland hebben het werk ontvangen. Gerdien
de Jong van de Universiteit Utrecht is een van hen. Zij weet dat zeker
vijf collega's ook een exemplaar hebben gekregen. ,,Het wordt door heel
Europa verstuurd. Ook in Engeland en Polen ken ik voorbeelden.''
De Jong was vooral verbaasd. ,,Er zat geen begeleidend schrijven bij. De
afzender is onbekend. Het is een luxe boek met mooie plaatjes, maar de
inhoud gaat volledig voorbij aan de wetenschappelijke bewijzen die er
zijn voor de evolutietheorie. De grote vraag voor mij is wie dit
allemaal betaalt. Ik bewaar het maar als een curiositeit.''
Het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI) ontving eveneens een
exemplaar, net als bijvoorbeeld een school voor voortgezet onderwijs in
Amstelveen. In het vakblad Bionieuws, een uitgave van het NIBI, is er
een kort bericht aan gewijd. ,,Biologieleraren prikken hier zo
doorheen'', denkt NIBI-directeur Leen van den Oever. ,,Ik verwacht niet
dat het ergens in het onderwijs gebruikt zal worden.''
Twee jaar geleden ontstond ophef over de stroming Intelligent Design,
die vanuit orthodox-christelijke hoek de evolutieleer aanviel. De ophef
bestond vooral in de media, meent Van den Oever, biologen zelf halen er
de schouders over op. ,,Er zijn zoveel bewijzen, onder meer via
DNA-analyses, die de evolutietheorie ondersteunen. Als je die leer
onderuit wilt halen is dat prima, maar dan moet je wel met soortgelijke
bewijzen kunnen komen.''
"

Plasterk  kan zijn  borst nat maken. ;)

Neeehh .... Zou die Maria van der Hoeven .... :)
Ze wilde het destijds wel bespreken, maar ....

Henk Elegeert