Graf Jezus gevonden

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Sat Feb 24 14:29:58 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Natuurlijk, Marc, stel ik niet dat het Nieuwe Testament waar zou zijn.
Zoiets moge duidelijk zijn uit eerdere bijdragen van mijn kant.
En dan - wat voor figuur de inspiratiebron geweest moge zijn voor de Jezus -
geen idee. Wellicht een Esseen.
Maar toendertijd waren er heel wat sectarische bewegingen in het Joodse
land. Mede geïnspireerd op de voortdurende behoefte de vreemde overheersers
er uit te gooien.

Dergelijke geschiedenissen zijn zelfs opgenomen in onze bijbelboeken,
tenminste in de katholieke canon van het Oude Testament. Denk aan het
verhaal van Judas de Makkabeeër, de opstand tegen de Syrisch-Griekse koning
in Damascus, een der erfgenamen van een generaal van Alexander. (Overigens -
ik ben geen aanhanger van de getallenleer. Maar ik vind het opvallend dat
Jezus 33 jaar moest worden, de leeftijd van de God-koning Alexander, die wij
overigens een aparte oorlogsmisdadiger zouden vinden.)

Dat een figuur die claimde de Messias te zijn, ter dood moest, is niet
uniek. Er zijn later meer zelf beweerde messiassen binnen de Joodse
gemeenschappen ter dood gebracht. Een dergelijke claim is voor de orthodoxen
letterlijk een doodzonde. Een heeft er het leven afgebracht - Sabbatai Zvi,
vroeg in de 17de eeuw. Die bracht veel opschudding door aanhangers onder de
joodse bevolking. Die voor een belangrijk deel leefden binnen het Turkse
rijk. Een zeer verstandige sultan stelde hem voor een dilemma: of de
doodstraf (als opruier), of zich bekeren tot de Islam. En Sabbatai bekeerde
zich. Waarmee hij als pretendent-messias meteen van zijn voetstuk tuimelde,
en de rust zich binnen de joodse gemeenschappen herstelde, of althans het
gevaar van grootschalige opstand verdween.

Voor mij heeft Jezus maar een waarheid als een koe geformuleerd: de armen
zult u altijd met u hebben (id est: er zullen er altijd zijn). Dat onnozele
mensen vaak gelukkiger zijn dan diepgravers - ja, dat lijkt mij nogal
logisch. En dat lieden die gewapende strijd beginnen (wie het zwaard
opneemt, die...) , een grotere kans hebben te sneven, eveneens. En verder?
Vage en mooie verhalen, hoopgevend voor mensen die dik in de sores zitten.
En die ook bruikbaar zijn voor hen die zich gedragen als de opvolgers van de
Romeinse keizers, de door een soort senaat gekozen voorzitters-presidenten
en opperpriesters van de R-K-kerk.

Met Mohammed is het niet anders. Ook al iemand die niet voortkomt uit een
eerzame toprepubliek, met een hoogstaande academie als achtergrond, maar uit
armoedige stadjes in de woestijn, bevolkt door grotendeels analfabeten die
meesters in de overlevingskunst zijn.
Zoals de arabist Hans Jansen vanmorgen (in de Tros-nieuwsshow) vertelde,
naar aanleiding vna zijn tweede boek over het leven van Mohammed: er zijn
eigenlijk geen onafhankelijke bronnen gevonden. En hij gaat meer en meer
twijfelen of het niet toch een door enkelen grotendeels verzonnen hype is.

De geschiedenissen van de orthodoxie als staatszaak - vele verhalen in het
Oude Testament - is prachtig door Spinoza getoond in het Tractatus
Theologico-Politicus. De godsdienst als Staatsraeson, om een term van Hegel
te gebruiken. Een rol die de R-Katholieke kerk natuurlijk ook eeuwen heeft
gehad: de Duitse keizers en de Spaanse Habsburgse erfgenamen.
En met deze analyse is Spinoza volgens meerderen (J. Israel) de aanjager
geworden van het kritische denken van de Verlichting.

En inderdaad, binnen de kerkgeschiedenis wordt vaker gesteld dat het
paulinische christendom de dood is (geweest) voor gnostische interpretaties
van het christendom. Ondanks dat het gedachtengoed van - de niet echt
gnostische en zeker niet christelijke -  Plotinos grote invloed heeft gehad
op de hoofdstromingen van de christelijke - en ook op de islamitische ! -
theologie en filosofie.

/raimond de tempe