Graf Jezus gevonden

Raimond de Tempe Raimond.de.Tempe at HCCNET.NL
Sat Feb 24 11:44:46 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Wel Marc, er is natuurlijk al vele eeuwen sprake van een Heilig Graf. Want
Jezus lag daar enkele dagen in. En zo'n graf wordt een bedevaartsoord. Met
Mohammed is toch ook zoiets? Ten hemel gevaren en toch is er sprake van een
heilig graf, alhoewel de zeer orthodoxe Wahabieten dit buitengewoon
verwerpen, een dergelijk volksgeloof.

Maar het mooie is dat er dan nu gedaan wordt alsof er bewijsmaterialen
gevonden. Menselijke resten - dat maakt het verhaal toch weer even wat
anders. En nu maar aantonen van wie die wel zijn.
Maar ja, nu het DNA-bewijs! Wie zijn nog levende verwanten? Dan krijgen we
dat hele Maria Magdalena-verhaal en die dynastie in Frankrijk. Bij Mohammed
zijn er natuurlijk wel pretendenten qua afstamming: het Hasjemitisch
koningshuis, van Jordanië bijvoorbeeld. Maar dan - zoveel generaties!

Het verhaal doet denken aan aandacht voor de Ararat, opnieuw sinds dat
nieuwe boek van Westerman. Ik zag bij Wim Brands (Boeken) een filmfragment
van een Fransman uit de jaren 50 die hout vond, in een gletscherspleet, en
dat hevig betoogde dat dit een stuk van de boeg van de Ark van Noach was.
Brands zei dat later onderzoek dit stuk hout dateerde op ongeveer 1700 jaar
oud!

Heerlijk toch hoe de menselijke fantasie steeds weer onbedwingbaar op hol
slaat!
Het lijkt net wel op de politieke discussies: waar het ook iedere keer weer
te zien is: de schone dromen. Die door sommige mensen dan van het etiket
"kroonjuwelen" voorzien worden.
Scepsis blijft altijd nodig.

/raimond de tempe