Ontheksing: De ontmanteling van een ideologie

Fri Feb 23 18:27:57 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk op xp <HmjE at HOME.NL>,
>Obscurantisme kan worden gezien als het tegengestelde van Verlichting.

 Nou je het zegt... dat woord was dan wel heel goed gekozen   :-)

>Individualisme als obscurantistisch betitelen is natuurlijk onzin.
>Individualisme lijkt me juist eerder blootgesteld aan obscurantisme .....

 Ja, daar heb je gelijk in. Ik had die tweede stap nog niet gezet. Die
 liberalen met hun verlichtingsfilosofen zijn obscurantistisch bezig
 als ze weer eens met het begrip 'individualisme' aan het heksen zijn...
                                                                ;-)
 Het toeval wil (dit gelooft dus niemand) dat op Radio 1 een item over
 hekserij te horen was waarin het woord 'obscurant' viel terwijl ik de
 zin aan het intikken was... waarna ik het onmiddellijk in de tekst
 inpaste. Die verklaring van jou realiseerde ik mij op dat moment niet.

 Maar zoals jij het uitlegt, is het inderdaad ook nog eens to the point.
 Grappig toeval (ook al gezien de link naar AHA en de 'ontheksing' in
 de draad - want dat stond daar los van). Zowaar serendipiteit !