Politiek feestje: The day after

Fri Feb 23 09:07:57 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tot m'n genoegen zie ik dat op het politieke feestje gisteren, waarbij
zelfs het regeerprogramma op muziek bleek te zijn gezet, dat men in Den
Haag weer betekenis aan woorden geeft zoals Van Dale het ooit bedoeld
heeft.

'Toekomst' en 'verleden', 'links' en rechts', 'progressief' en 'conser-
vatief' worden niet alleen niet langer semantisch/conceptueel omgeklapt,
de woorden vallen zelfs niet eens meer. Alles is genormaliseerd, de
stilte keert weer.

De Verlichtingsgekte zit veilig achter slot en grendel, zoals het hoort.
Een keer per week luchten als de nieuwe 'Opinio' uitkomt maar verder
basta. Van 'de Toekomst', het duizendjarig liberale rijk, zijn we verlost.
Hopelijk voorgoed - want ik heb m'n buik er vol van.

Zelf heb ik nooit een hoge pet op gehad van de filosofie - maar wat we
de afgelopen jaren daarvan voor ons kiezen hebben gehad, is onvoorstel-
baar. Bij heeft zich een dermate afkeer van de filosofie ontwikkeld
dat die zich alleen maar laat vergelijken met de afkeer van de religie
bij de liberaal. Dweept de laatste met de filosofie, zo prefereer ik de
wetenschap. Is een stuk rustiger ook.

In feite hebben we een D66-kabinet. Dit is het kabinet dat in 1998 had
moeten aantreden - met, in de politieke verhoudingen van destijds, D66
in plaats van de CU. Het zal moeilijk zijn voor D66 om bij het debat
over de regeringsverklaring volgende week een eigen geluid te laten
klinken.

Het is niet denkbeeldig dat D66 zich volkomen ingraaft in het afgedane
ideeengoed en vanuit 'het Verleden' de onvoorziene 'Toekomst', waar de
sociaal-liberalen altijd dermate voor gaan dat ze in het eeuwige Heden
geen seconde rust hebben, gaat zitten bestrijden - daarbij een karika-
tuur scheppende van zichzelf. Zoals LvdL van de week bij P&W volkomen
onbegrijpelijke taal uitsloeg en er vervolgens zelf niet meer uitkwam.

Taal van een Toekomst die al heel lang voorbij is.

Hopelijk zal Pechtold tijdens het debat over de regeringsverklaring
gematigdheid betrachten.