Recht op AOW

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Wed Feb 21 10:46:43 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Volgens mij zitten er drie weeffouten in de AOW:

1. In 1957 is gekozen voor het omslagstelsel. Toen een logische keus, maar
in de decennia daarna had langzamerhand gekozen moeten worden voor
(eventueel gedeeltelijke) kapitaalsopbouw. Dan had de langzaam
scheefgroeiende demografische verhouding (steeds minder werkenden betalen
voor steeds meer ouderen) in de loop van de tijd alsnog kunnen worden
rechtgezet. D66 heeft dat overigens begin jaren '80 voorgesteld, maar
inmiddels waren de babyboomers volwassen geworden, die hebben het toen
tegengehouden.

2. Het feit dat de kostwinnersvoordelen (geen premiebetaling door
huisvrouwen, wel AOW - een behoefte-element in de regeling) nooit zijn
afgeschaft, zelfs niet voor de jongere generaties.

3. Het feit dat niet eerder consequenties zijn getrokken uit het feit dat
mensen a. steeds later beginnen met werken (langer studeren); b. steeds
eerder willen stoppen met werken (opbouw van vut, later prepensioen sinds de
jaren 80), maar; c. steeds ouder worden. Daardoor verandert ook per individu
(dus nog afgezien van de demografische veranderingen) de verhouding tussen
gewerkte jaren en pensioenjaren drastisch. Bij invoering van de AOW was de
gemiddelde levensverwachting na pensionering (op 65) nog een jaar of 5,
inmiddels is dat meer dan 15 jaar. Bovendien is de gemiddelde gezondheid op
65 jaar veel beter dan 50 jaar geleden.

Dat laatste maakt ook de stap naar een zeer geleidelijke verhoging van de
AOW-leeftijd een logische stap - wat langer meebetalen, wat korter AOW
trekken. Mits inderdaad dat langer doorwerken geen farce wordt, maar de
verhoudingen op de arbeidsmarkt zijn zo structureel aan het veranderen dat
er binnen enkele jaren een enorme behoefte ontstaat aan (oudere)
arbeidskrachten.

Overigens: in dat geval moet natuurlijk wel het probleem van de zware
beroepen worden geregeld (op je 15e beginnen in de bouw, op je 55e of al
eerder 'op' zijn).

Bert.

Op 21-02-07 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com> het volgende
geschreven: