Homo-nieuws: D66 waarschuwt Poetin voor het laatst

Henk op xp HmjE at HOME.NL
Sat Feb 17 00:34:28 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:  Ben Bot
> Datum: 16 februari 2007
>

> Beantwoording Kamervragen over uitspraken burgemeester van Moskou
> Ministerie van Buitenlandse Zaken
>
> Beantwoording vragen van het lid Van der Ham over de uitspraken van de
> burgemeester van Moskou over de aldaar te organiseren Gay Pride
>
> [Geen censuur, voor de rest moet ik 1 'Teletik'-Euro betalen en dat heb ik
>  er echt niet voor deze gekte over... wie het perse wil weten, moet even
>  surfen naar Parlando...]

> [...]

16-02-2007 | Kamerstuk | Nederlands Ministerie van Buitenlandse Zaken

Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld
door het lid Van der Ham over de uitspraken van de burgemeester van Moskou over
de aldaar te organiseren Gay Pride. Deze vragen werden ingezonden op 1 februari
2007 met kenmerk 2060706840.

De Minister van Buitenlandse Zaken,

Dr. B.R. Bot

Antwoord van de heer Bot, minister van Buitenlandse Zaken, op vragen
van het lid Van der Ham (D66) over de uitspraken van de
burgemeester van Moskou over de aldaar te organiseren Gay Pride.

Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht over de aankondiging van de
burgemeester van Moskou dat er geen Gay Pride zal plaatsvinden zolang hij er
burgemeester is (1)?

Antwoord
Ja.

Vraag 2
Hoe oordeelt u over deze uitspraak? Hoe verhoudt deze uitspraak zich met
mensenrechten als de vrijheid van vergadering en vereniging en de vrijheid van
meningsuiting zoals verwoord in de artikelen 10 en 11 van het Europees Verdrag
van de Rechten van de Mens, waaraan ook Rusland zich verbonden heeft?

Antwoord
De burgemeester van Moskou heeft op dit moment nog geen geplande Gay
Pride parade verboden. Mijn standpunt is dat discriminatie van en intolerantie
jegens homoseksuelen onaanvaardbaar is. Zoals ik in antwoord op eerdere vragen
van uw Kamer (Kamerstuk 2005-2006 nr. 1736) kenbaar gemaakt heb, maak ik mij
zorgen over het feit dat er in Europese landen demonstraties worden verboden op
ongeoorloofde gronden. Ik heb bij die gelegenheid toegezegd waar nodig mijn
ambtgenoten hierop aan te spreken.

Vraag 3
Bent u bereid protest aan te tekenen tegen deze schending van de mensenrechten
van homoseksuelen in Rusland? Zo neen, waarom niet?

Antwoord
Zoals hierboven al werd aangegeven is er vooralsnog geen sprake van een
concreet verbod op een geplande Gay Pride parade en daarmee dus ook niet van een
schending van de mensenrechten.

1: De Volkskrant, 30 januari 2007