COC maakt lijst 'weigerambtenaren'

Martin Lentink martinlentink at D66GELDERLAND.NL
Fri Feb 16 19:19:17 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op vrijdag 16-02-2007 om 18:25 uur [tijdzone +0100], schreef Fritz van
Rikxoort:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Je draait het om, Hein,

De redenering lijkt me in zijn geheel nogal krom. We verwachten toch ook
niet dat de vuilnisman weigert het vuil op te halen bij een homostel,
omdat ie dat met zijn geweten niet kan verenigen? Of dat een ambtenaar
met extreem rechtse sympathieën weigert een jood te trouwen?
Dat gewetensbezwaar ging op voor degenen die  /onvrijwillig/  in
rijksdienst waren of zijn. Tegen de dienstplicht was terecht een beroep
op gewetensbezwaren mogelijk, omdat je nu eenmaal niet vrijwillig in
dienst ging. Je moest. Van de wet.
Maar voor een ambtenaar gaat dat helemaal niet op. Die treedt vrijwillig
in overheidsdienst, en daar hoort bij, dat je de wet uitvoert. Daar
teken je voor op het moment dat je ambtenaar wordt, net als een
taxichauffeur kiest voor onregelmatige werktijden. Er is niet eens
sprake van 'in redelijkheid te stellen eisen': de hele 'raison d'etre'
van een ambtenaar is dat hij uitvoering geeft aan het overheidsbeleid,
i.c. de wet. It comes with the territory.

> Een trouwambtenaar voert de wet uit, geen kerkelijke,
> leuk als zijn werkgever rekenig houdt met voor- en afkeuren,
> maar vastleggen dat alleen gristelijke ambtenaren
> werk mogen weigeren als dat hen zo uitkomt,
> wetende dat het onwerkbaar is als iedere medewerker
> maar doet wat ie wel en niet wil, is ongepast.

Dat lijkt me juist, ja. Die ambtenaar heeft altijd nog de vrijheid ander
werk te zoeken. Als je geen homo's wil trouwen, moet je geen ambtenaar
van de burgerlijke stand worden. Dat wordt je namelijk gewoon in
vrijheid, uit eigen keuze. Niemand dwingt je er toe. Om dan. na zelf die
vrijheid genoten te hebben, anderen /tegen de wet/ in hun vrijheid te
beknotten geeft geen pas.

met vriendelijke groeten,

Martin Lentink