Felle kritiek D66 op regeerakkoord

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Feb 7 18:18:09 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martin Lentink wrote:

> [...]
zeker.

Dat is niet okay. Euthanasie én palliatieve zorg kunnen dus, kennelijk,
beiden tot ongewenste situaties leiden. Oppassen dus, naar twee kanten.

Begrijp ik. Recht op eigen levesbeëindiging is er defacto al. Er gaan
jaren reeds tientallen mensen een zelfgekozen dood in, en dan heb ik het
niet over euthanasie. Op internet zijn diverse zachte instrumenten te
vinden om jezelf vrijwel pijnloos aan het eind te helpen. We hebben het
over een vrije keuze, en ik relativeer die vrijheid. Daar hebben we het
over.

Zeker. Als dat haarscherp vast staat. Maar helaas, in veel, misschien
wel de meeste gevallen is de wilsuiting diffuus, onscherp, dubbelzinnig.
Dan gaan mensen projecteren: hij wil dit, nee hij wil dát. Dan wordt
iemand anders dood het speeltje van politieke hobbyisten.

Eigendom....Der Einzige ind Sein Eigentum......19e eeuwse romantiek.....

Dan moet je tot het eind ondubbelzinnig zijn, en dan ben ik je man. Maar
als je maar enige twijfel gaat krijgen, en op weg naar je dood slaat
vaak de twijfel toe, dan zit je in trouble, met al je mooie beelden over
vrijheid van keuze.