TED video's: Ashraf Ghani over Afghanistan

Bart Meerdink bm_web at KPNPLANET.NL
Tue Feb 6 13:19:15 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bij de interessante collectie korte voordrachten op
http://www.ted.com/tedtalks/ (ook makkelijk als (video-)podcast via iTunes
te volgen) staat ook die van Ashraf Ghani, oud-minister van financien in
Afghanistan. Bevat stof tot nadenken.

Wat vinden jullie van zijn stellingen, en hoe zien jullie de
oplossingsrichting die hij aangeeft, in vergelijking met de manier waarop
men nu in de internationale context de probemen tegemoet treedt?

"Countries that have a legal average income of USD 1000,- (p/m neem ik aan)
don't produce drugs"

Ik denk inderdaad dat wat er op het moment gepresteerd wordt in grote lijn
stupide en contraproductief is, met als één van de dieptepunten het beleid
van de laatse jaren van de VS onder Bush.

Waarom maken alleen domme, kortzichtige, door macht geobsedeerde mensen de
dienst uit wat betreft de manier waarop problemen met of in slecht
functionerende staten tegemoet getreden worden?

Soevereine staat, zou dat niet moeten zijn souvereine NATIE (volk dus)?
Implicerend: (een werkzame vorm van) democratie, vrijheid, vrije pers en
privaat initiatief? Anders kunnen machthebbers niet namens hun land/natie
spreken.

Bart