Koerscrisis GroenLinks: GroenLinksers vrezen 'D66-effect' sociaal-liberalisme

Fri Feb 2 08:35:04 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Schrijf ik hier gisteren het volgende,
>De sociaal-liberalen mogen dan electoraal in het stof zijn gebeten, ze
>zijn nog niet verslagen. Zolang ze geen eigen partij vormen, tikt er in
>D66 (maar ook in de VVD en GroenLinks) een ideologische tijdbom.

 Een paar uur later (ik wist echt van niets) breekt in GroenLinks een koers-
 crisis tegen het sociaal-liberalisme uit. GroenLinksers vrezen dat hun
 partij 'D66 achterna gaat' en er breekt een opstand tegen Halsema uit.
 Halsema poogt zich te verdedigen door Bos te beschuldigen GroenLinks buiten
 het nieuwe kabinet te willen houden en die zegt op zijn beurt dan weer dat
 Halsema 'aan geschiedsvervalsing' doet. De opstandige GroenLinksers merken
 fijntjes op dat Halsema daags na de verkiezingen op vakantie in Spanje ging.

 Er zijn inmiddels tientallen krantenartikelen te vinden (morgen is er een
 GroenLinks-congres),
    http://news.google.nl/news?scoring=d&num=1000&q=halsema+koers
 Dit zijn de belangrijkste,
    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article393034.ece/Verzet_in_GroenLinks_tegen_Halsema
    http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/137301/
    http://www.nrc.nl/binnenland/article617227.ece/Kritische_leden_willen_uitleg_van_Femke_Halsema
    http://www.bndestem.nl/binnenland/article1069000.ece

 Mooi proces om D66 aan te spiegelen, wellicht ?