WAO-ers

Ger gmw.arts at HOME.NL
Thu Feb 1 08:06:13 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hoi Henk,

je hebt het kunnen zien, de WAO-er is dus flink mee belazerd door de
afgelopen kabinetten Balkenende, inclusief D66. Je zal me niet horen zeggen
dat er geen mensen tussenzitten die niet 80-100% behoren worden afgekeurt
maar daar komt men ook niet voor. Men wil weten hoe men erbij staat en dat
is en was in bijna alle gevallen, helemaal werken en in dienst treden.
Wat de aanleiding tot deze topic ook is, aan de slag, kunnen of niet, en
anders halen we wel Polen of zo. Die zijn goedkoper en werken harder en
anders slaan we er wel op. Zolang de herkeuringen bezig zijn roep ik het al.
Heel veel mensen worden aan het werk gestuurt terwijl ze het echt niet
kunnen. Verzekeringsartsen zijn het daarmee eens, maar helaas ze kunnen ook
niet anders.
Het CBBS-systeem is reeds diverse keren als ongeldig bestempeld door rechter
maar we doen het toch maar mee, aldus het ministerie. De zogenaamde
ondersteuning, oftewel de wet Pembla is ook zo'n lachertje, ik schreef er
eerder over.
Mensen komen via de WW weer in de ziektewet terecht en mogen dan een maandje
of 3 wachten op een uitkering, zonder uitkering of wat ook, ook geen
voorschot of iets. Men moet soliciteren met op je CV wat je mankeert of
waarom je in de WAO heb gezeten. Werkgevers zien je al komen, en ze hebben
groot gelijk hoor. Ik begon er ook niet aan, alleen al de administratieve
rompslomp die je er mee op je nek laadt.
Een gezonde jonge meewerker is veel makkelijker en geen of weinig papierwerk
De wet Pembla? Meer dan een jaar voordat een werkgever aan zijn centen kwam
waar hij achteraf toch recht op doen gelden. Argument UWV, u zat toch niet
in de WAO toen u ziek werk? Een verzekeringarts moest bezien hoe het was een
jaar eerder met de client of patient. Op de vraag, hoe was ht een jaar
geleden met me had die dokter uiteraard geen antwoord, maar hij moet wel
antwoord geven dus is de conclusie duidelijk.
In het programma Zembla worden niet eens de schrijnenste gevallen getoond,
d'r zijn nog vele ergere.Niet alleen artsen maar ook arbeidsdeskundigen
worden gedwongen. Elke uitdraai van het CBBS biedt de mogelijkheid eigen
toevoegingen te doen. Iemand wordt goedgekeurt voor 40uur lopende band maar
moet zich wel elke 15 of bijvoorbeeld 39 minuten even kunnen vertreden. Dat
staat er niet bij in het CBBS en het wordt ern wel even bijgekalkt.
Lees het WAO-cafe en dergelijk maar eens door, geloof een kwart, en je weet
voldoende.
Ik heb het in Alkmaar (Zembla) meegemaakt. Iemand kan hooguit een kwartier
of 20 minuten lopen moet dan gaan zitten ivm zijn been, dat wil dan niet
meer en doet te zeer. Geduidde functie, parkeerwachter, oftewel 8 uur per
dag lopen en schrijven.
Jonge mensen met zeer zware astma, dus geen enkele energie worden 100%
goedgekeurt terwijl men in feite tot niks in staat is. Haar moeder moest mee
om het interview te doen anders ging het niet, maar wel 40 uur per week aan
het werk.
Mensen met beperkte levensverwachting, bijvoorbeeld kanker, wordt tegen
gezegd, tot die tijd kan je toch wel werken. En de eerste vraag van de arts
is, wat betekent het finacieel voor u als ik u goedkeur. Wat heeft dat te
maken met een medische keuring?
Nog erger, persoonlijk meegemaakt, ziekten waar totaal niks van afweet
moeten beoordeeld worden door echte leken. Niks af te doen aan de
keuringsartsen hoor maar men weet het gewoonweg niet. Net zomin als
controleartsen van instanties, maar die durven het tenminste nog te zeggen.
Via de ZW houdt men je een jaar ziek, nu 2 jaar, en dan ineens wordt het
WAO, en nu WIA, en mankeer je niks meer.
Onverantwoord de weg op gaan, je zag in het programma, het gevaar van een
toeval of wat ook. Alles mag en kan zolang men maar aan werk is. Tegelijk
mag een schilder niet  meer op een ladder staan en de barman geen pilsje
meer meedrinken men de gasten. Maar ja, dat is weer de EU.
De Geus, verantwoordelijk nemen zover je een baan hebt en dan zien wel weer.
Ik mag hopen, maar dat zal wel niet, dat hij eens in de WW terecht komt.
Ex-vakbondbestuurder. Jarenlang gevochten tegen dergelijke praktijken en nu
zelf de veroorzaker ervan. Ik gun niemand ziek worden maar hem zou je het
bijna gunnen, hij kan of wil niet beter weten. Hervormen, en wel binnen zijn
termijn is het motto van de Geus en dat moet er komen, al is het dan over de
kapotte ruggen van heel veel mensen. Hopelijk heeft hij geen
terugkeerregeling bij  het CNV, je zal er maar lid van zijn met zo'n figuur
erbij.

De vele hervormingen en vooral het tempo waarin, leiden nog tot veel meer
ergenis. Men gaat nu al fuseren en straks doet men wat men maar wil. Pak de
gezondheidszorg, de energie of wat ook. De gewone man krijgt de ellende op
zijn dak, let maar eens op.
Net wat Wouter Bos eens zei, welke zin heeft het om mensen in deze ellende
te storten. Ouder dan 40 of 45 en men schrijft je niet eens meer in bij een
uitzendbureau. Al zeker niet met een WAO-vlekje. 20 Jaar thuiszitten in de
WAO brengt ook al een stuk arbeidsongeschiktheid mee, alleen dat woord
hebben we afgeschaft en geschiktheid genoemd.
Liberalisme wil nog maar een ding zeggen, zoveel mogelijk geld verdienen,
dan kan je ook veel betalen. Ben je echt afgeschreven dan zoek het maar uit,
betaald heb je toch al. Via nog even WW, als je mazzel hebt, komt al weldra
de bijstand kijken en daar heb je dan al die tijd voor gewerkt. En betaald
aan een pot geld die niet eens van het Rijk is maar die men zich
toegeeigend.om op andere plekken meer te kunnen uitgeven. EMU- toch? 3% mag
men niet over praten, dat is in begisnel een goede zaak, maar 4,5% maximale
geldgroei, wat in decemer al 9,3 % was hoort men niks over, men is er
doodstil over.

Ik kan nog heel lang doorgaan met voorbeelden maar het heeft geen zin. Men
kijkt alleen maar de eigen beurs, geen streep verder.Zo wordt de kloof enkel
groter en ik begin mensen steeds meer hun gelijk te geven. Er zit maar een
ding op voor mensen, en of is dat ook de uiteindelijke oplossing is,
belazeren die zooi en plukken wat je maar kan. Een teken moeten we tenslotte
afgeven. Hopelijk helpt dat wel een beetje.

Ger

----- Original Message ----- From: "Henk op xp" <HmjE at Home.nl>