Nieuwe vrijzinnig democratische beweging

Mon Dec 31 15:28:58 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>De VDB mag niet anti-ideologie zijn maar moet zich wel van welke
>ideologie dan ook onthouden.

 Dat staat er niet (of ik had het beter moeten formuleren, dat kan
 natuurlijk ook).

 Het gaat om het zich *onthouden* van zowel ideologie als anti-ideologie.

 Dat eerste is triviaal het tweede is kennelijk van belang om dat
 vrije gemetsel buiten de deur te houden (dat laatste heeft D66
 immers lelijk opgebroken). Het nihilisme/holisme van D66 komt
 immers niet voort uit het ontbreken van een ideologie maar uit de
 aanwezigheid van anti-ideologie. Een verschijnsel dat men ook bij
 de Nazi's zag, helaas. D66 zit momenteel in het interbellum.

 Het ontbreken van een ideologie correspondeert met vrijzinnigheid,
 de aanwezigheid van anti-ideologie van het sociaal-liberalisme. En
 dat laat zich, zoals ik heb aangetoond, dan weer herleiden tot de
 Vrijmetselarij...

 Tegen de term 'liberaal' maak ik niet al te veel bezwaar (mits het
 maar synoniem staat voor vrijzinnig, ruimdenkend, ongebonden en zo)
 maar tegen het liberalisme heb ik mijn bedenkingen (da's een ideologie
 en daarmee allerminst vrijzinnig, maar - zoals elke ideologie -
 bekrompen en bindend).

 Maar het liefst zou ik omzien naar een ander woord en dan ligt het
 voor de hand aan het indeterminisme te denken. Dat geeft exact aan
 waar het om gaat en het is een fraai 20e eeuws begrip waar geen 19e-
 eeuwse en antieke ellende aan kleeft. Laat staan dat er een verlich-
 ting van uitgaat (het staat juist voor de einde van de verlichting).