Nieuwe liberaal (vrijzinnig) democratische beweging?

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Sun Dec 30 22:53:03 CET 2007

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein,

ik deel je ambitie voor een brede liberaal (vrijzinnig) democratische
beweging. Zo'n brede beweging moet echter wel een uitgesproken
beweging worden, die zich helder afkeert van de huidige manier van
politiek bedrijven. Geen verzamelclub van vleesch noch visch typetjes
uit de oude partijen. Zo is D66 immers ook ten onder gegaan. Het
symbolische stokje in de paarse verf uit 1998. Dat nooit weer.

Oftwel, die beweging moet niet het midden gaan zoeken tussen de
rechtervleugel van de PvdA, de linkervleugel van de VVD en het
niet-Christelijke deel van het CDA.

Nee, waar ik zelf naar snak is een beweging die pleit voor een
cultuursverandering bij de overheid en in de politiek. Zodat de
politiek de gewone burger weer serieus gaat nemen. En dan denk ik
vooral aan:
- Stoppen met paternalistisch beleid. De overheid verbiedt, stuurt of
verplicht niet meer onnodig, maar garandeert vooral openbaarheid van
informatie, binnen de overheid en in de rest van de samenleving.
- Corporatisme aanpakken. Zodat gewone burgers veel meer mogelijkheden
krijgen om invloed uit te oefenen op hun directe omgeving. Wederom,
zowel binnen de overheid als in de rest van de samenleving.
- Vertrouwen hebben in de beste bedoelingen van het overgrote deel van
de bevolking. En dus niet alles dichtreguleren en platcontroleren,
maar in plaats daarvan onaanvaardbaar (voor de samenleving schadelijk)
gedrag consequent afstraffen.

En die beweging moet zich uiteraard richten op de hele samenleving.
Het moet niet een clubje worden voor hoog-opgeleide autochtonen.

De periode van de beste voornemens is weer aangebroken: Wie ervaart
gelijksoortige irritaties over met name de huidige Haagse politiek
(helaas inclusief D66) en schrijft er mee aan een eerste pamflet?

Groeten,
Mark Giebels